sosanflowersohastar

معلم ششم سما

sosanflowersohastar

طیبه بحرینی
sosanflowersohastar معلم ششم سما

قرآن پایه ی ششم

تاريخ : یکشنبه بیست و دوم مرداد 1391 | 18:41 | نویسنده : طیبه بحرینی |

آیا گیاهان محبت ما را احساس می کنند؟

به نام خالق هستی بخش مهربان

نام پروژه :

آیا گیاهان محبت ما را احساس می کنند؟

( حدس می زنم که گیاهان احساس و محبت مارا درک می کنند. )

 نام ونام خانوادگی دانش آموز:

سید علی بنی هاشمی

کلاس سوم خانم قنبری

کار انفرادی

                         آموزشگاه غیر انتفاعی سما واحد پسران واحد چالوس (زمستان 90


موضوعات مرتبط: پژوهشی
برچسب‌ها: احساس گیاهان

ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه بیست و دوم مرداد 1391 | 17:41 | نویسنده : طیبه بحرینی |

بنای باشکوه و تاریخی تخت جمشید

نام و نام خانوادگی دانش آموز:

سیدعلی بنی هاشمی ( پسرم)

 

کلاس:             

سوم دبستان                     آموزشگاه سما چالوس

 

نام معلم:

سرکار خانم قنبری 

چکیده

بقایای مرودشت همواره در گذر سده ها و هزاره ها، شگفتی مردمان را برانگیخته است. از همین رو بود که ایرانیان، در قرن های بعد که غبار فراموشی بر تاریخ هخامنشیان نشست، بنای آن را به شهریار اساطیری ایران، جمشید (جم)، نسبت می دادند و آن را تخت جمشید می خواندند. در دوران های آن سوتر به این مکان بهت انگیز، «تخت سلیمان» نیز لقب دادند. داریوش دلبستگی بسیار به این شهر داشت و در سنگ نبشته هایش آن را شهری می نامید که «داریوش بیش از همه دوست می دارد».

واژگان کلیدی: پارسه، تخت جمشید، معماری، ساختمان

 


موضوعات مرتبط: ادبیات ، پژوهشی
برچسب‌ها: تخت جمشید

ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه بیست و دوم مرداد 1391 | 17:38 | نویسنده : طیبه بحرینی |

کودکان با نیازهای ویژه و اختلالات یادگیری

 

نام ونام خانوادگی آموزگار:

طیبه بحرینی

آموزگار پایه ی پنجم

نام آموزشگاه :

آموزشگاه غیر انتفاعی سما واحد ابتدایی پسرانه

مقدمه

بسیارند کودکانی که ظاهری طبیعی دارند، رشد جسمی، قد و وزنشان حاکی از بهنجار بودن آنان است، هوش کم و بیش عادی دارند، به خوبی حرف می زنند و مانند سایر کودکان بازی می کنند، مثل همسالان خود با سایرین ارتباط برقرار می کنند، در خانه نیز خود یاری های لازم را دارند و کارهایی را که والدین به آنها می سپارند، به خوبی انجام می دهند، و از رفتار و اخلاق عادی برخوردارند، لیکن زمانی که به مدرسه می روند و می خواهند خواندن و نوشتن و حساب یاد بگیرند دچار مشکلات جدی می شوند، این کودکان به تدریج درمی یابند که سایر کودکان از نظر وضع درسی بهتر از آنها هستند و احساس حقارت را تجربه می کنند و کم کم بیزاری از درس و مدرسه در آنها به وجود می آید. والدین آنها که اغلب از دلایل ناتوانی یادگیری آنها بی خبر هستند، مشکل را بیشتر می کنند و با فشارهایی که به کودک وارد می آورند، دشواری را چند برابر می کنند (احدی، 1382). کودکان مبتلا به اختلال یادگیری، گروه نامتجانسی را شکل می دهند. یک وجه مشترک که در بین انها وجود دارد این است که همگی در یادگیری دروس مدرسه دچار مشکل می باشند. این کودکان که طبق تخمین های جهانی حدود هشت درصد از کودکان وغالبا پسران را تشکیل می دهند، معمولا پیش از ورود به مدرسه شناخته نمی شوند.یکی از کار هایی که کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری در مورد خود انجام می دهند عبارت است از مقایسه خود با سایر همکلاسی ها و دستیابی به یک تشخیص در باره قابلیت های شخصی و تفاوت خود با دیگران، این ادراک های شخصی براساس نوع تقویتی  که از محیط اطراف دریافت می دارند، زمینه ساز موفقیت یا شکست دانش آموز است. موقعی که دانش آموز به ناتوانی خود اطمینان یابد، دیگر انرژی لازم برای انجام سایر وظایف محوله را ندارد و در برخورد با مشکلات دچار ضعف و فقدان پیگیری می شود. برخی از پژوهش ها حاکی از آن است که وقتی دانش آموز به ناتوانی خود باور داشته باشد توانایی های خویش را هم نادیده خواهد گرفت و به این دلیل ، به ضعف مسئولیت شخصی و بی کفایتی متهم خواهد شد. به هر حال آنچه که حایز اهمیت می باشند کمک به افرادی است که دچار این گونه ناتوانی های یادگیری می باشند و شناخت ویژگی ها و مشخصات آنان تا حد زیادی می تواند در کمک به ایشان مثمر ثمر واقع گردد.


موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: اختلالات

ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه بیست و دوم مرداد 1391 | 17:35 | نویسنده : طیبه بحرینی |

موضوع:ارتباط تحصیلات اولیا در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

نام و نام خانوادگی پژوهشگر:

سیدحسین بنی هاشمی (همسرم)

 

چکیده

در كتاب آسمانی مسلمانان و نیز در کلام پیامبر بزرگوار اسلام ، مكرراً بر تحصیل علم و دانش تاكید شده است. رسول اكرم (ص) بارها مسلمانان را به فراگیری علوم تشویق كرده اند و فرموده اند: «به دنبال علم و دانش بروید حتی اگر در چین باشد».  

بیش از 80 % شخصیت كودكان و نوجوانان در متن خانواده، در كنار پدر و مادر شكل می گیرد و خانواده بعنوان اولین پایگاه تعلیم و تربیت و نخستین مدرسه كودكان می باشد و در مورد پیشرفت تحصیلی فرزندان و آینده سازان نقش اساسی را دارند، لازم است در این باره علل كمبود و نقایص برخورد اولیا پیگیری و در جهت پیشرفت تحصیلی فرزندان بكار گرفته شود. و در رابطه مزبور به خانواده های محترم، آموزش های لازم با تشكیل كلاس های آموزش خانواده از طریق مربیان و استادان ماهر داده شود.


موضوعات مرتبط: علمی ، اولیا ، پژوهشی
برچسب‌ها: تخصیلات اولیا

ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه بیست و دوم مرداد 1391 | 17:32 | نویسنده : طیبه بحرینی |

علل و راهکارهای بدخطی دانش آموزان

 

من محو خدایم و خدا آن منست

هرسوش مجوئید که در جان منست

 

نام و نام خانوادگی پژوهشگر:

طیبه بحرینی ُ،آموزگار پایه پنجم

چکیده:             با توجه به اهمیت مسئله ارتباط در جهان و همچنین خط و نوشتن به عنوان یکی از عوامل مؤثر در جهان کنونی می بایست سعی فراوان صورت گیرد تا افراد باسواد با خطی خوش، افکار خود را به دیگران منتقل کنند و خوشنویسی و درست نویسی را هم به عنوان یک علم و هم به عنوان یک هنر فرا گیرند. لذا می بایست با بررسی علل و عوامل بدخطی دانش آموزان تلاش برای رفع آن از طرف افراد متخصص صورت گیرد.

واژگان کلیدی: بدخطی، دانش آموزان ، معلم، اولیا، وضعیت جسمی و روانی.

 


موضوعات مرتبط: پژوهشی
برچسب‌ها: علل بد خطی

ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه بیست و دوم مرداد 1391 | 17:22 | نویسنده : طیبه بحرینی |

نگرشی بر املای فارسی در دبستان‌ نقد و بررسی

 

 

اگرهدف از درس املا در دبستاندرست نوشتن کلمات و تقویت دقت و سرعت انتقال و ضبط کلمات و آشنا ساختن‌ دانش‌آموزان به آثار شیوای فارسی باشد؛باید پیش از هرچیز به دانش‌آموزان از لغات و کلماتی که خوانده‌اند و روش نوشتن‌ آنها را یاد گرفته‌اند و نیز دستور مربوط به درست نوشتن آنها را می‌دانند دیکته گفت.درست نوشتن جملات مستلزم دانستن‌ دستور زبان است.روشهای درست نوشتن کلمات و نیز دستور زبان‌ فارسی در متن کتابهای فارسی دبستان آمده است.بنایراین لغات‌ املایی باید از لغاتی باشند که دانش‌آموزان در سالهای پیش یاد گرفته‌اند یا در کتاب‌های فارسی خوانده‌اند.مطلب مهم دیگر نقطه‌گذاری است که در دبستان بدان توجه شده است و باید در تصحیح املا به آن توجه داشت.هم‌چنین خوانا و خوب نوشتن‌ کلمات بسیار اهمیت دارد و باید دانش‌آموزان را به رسم الخط و تمیز نوشتن تشویق کرد.


موضوعات مرتبط: ادبیات
برچسب‌ها: املا

ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه بیست و دوم مرداد 1391 | 16:3 | نویسنده : طیبه بحرینی |

انسان و محیط زیست علوم

 

 

بخش یازدهم - انسان و محیط زیست

غذاهایی که ما می خوریم انرژی لازم را برای بدن ما، برای نشستن،‌ راه رفتن،‌ حرکت کردن و صحبت کردن فراهم می کنند.
غذاهای ما به دو گروه تقسیم می شوند:
1- غذاهای گیاهی
2- غذاهای جانوری


یعنی انرژی بدن ما از جانوران یا گیاهانی که می خوریم تأمین می شود. در سال های پیش آموختید که گیاهان با استفاده از نور خورشید غذاسازی می کنند و گیاه خواران از غذای ساخته شده گیاهان بهره می گیرند و جانوران گوشتخوار نیز از گیاه خواران تغذیه می کنند. همه جانوران زنده ای که از گیاهان تغذیه می کنند مصرف کننده نامیده می شوند. روابط غذایی موجودات زنده را زنجیره غذایی می نامند که از سه حلقه تشکیل شده است :‌یک تولید کننده و حقله های دوم به بعد مصرف کننده.





 





 







 



 

 



 





 


موضوعات مرتبط: درسی ، ادبیات
برچسب‌ها: مطالب علوم

ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه بیست و دوم مرداد 1391 | 15:55 | نویسنده : طیبه بحرینی |

نکات دستوری ابتدایی

 



زبان فارسی:همانطور که میدانید درهر کشوری مردم به زبان

خاصٌ خود صحبت میکنند

زبان رسمی کشور ما فارسی است.ما باید این زبان را به

درستی بشناسیم وقواعدش را یاد بگیریم.

مجموعه قواعد زبان را«دستور»میگویند


نکته:مجموع قاعده های هر زبانی را به فارسی دستور و

به عربی صرف و نحو ودر بعضی از زبانهای اروپایی گرامر

میگویند.


 


 

 


 




 

 


 

 

 

 


موضوعات مرتبط: ادبیات
برچسب‌ها: نکات دستوری

ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه بیست و دوم مرداد 1391 | 15:55 | نویسنده : طیبه بحرینی |

خشكبار و ميوه‌هاي مغزدار نقش مهمي در حفظ سلامت بدن دارند

 

بر اساس آخرين پژوهش‌ها، ميوه‌هاي مغزدار مانند فندق، گردو، پسته و ميوه‌هايي از اين قبيل نقش مهمي در تامين سلامت بدن ايفا مي‌كنند.
به گزارش ايسنا به نقل از منابع اينترنتي، محققان مي‌گويند كه بر خلاف تصور عوام كه گمان مي‌كنند اين قبيل مواد خوراكي فاقد ارزش‌ غذايي هستند، اين ميوه‌ها منابع سرشاري از پروتئين، مواد معدني و ويتامين‌هاي آنتي اكسيدان‌دار هستند.


موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: خشکبار و فواید آن

ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه بیست و دوم مرداد 1391 | 15:50 | نویسنده : طیبه بحرینی |

خلاقیت در کودکان

 

حضرت علی (ع(

علم توام با عمل است ، آن که عمل کرد علم می داند . علم از عمل دعوت می کند . اگر پاسخ شنید ، بر جای می ماند و گرنه رخت بر می بندد.
QQQQQQQQ
اگر دانش آموزی برای رسیدن به حقیقتی سه روز وقت صرف کند تا آن را شخصا کشف کند ، به صرفه تر از آن است که همان حقیقت را در یک ربع ساعت برایش توضیح دهیم . این روش ، پیشرفت سریع کودک را در مراحل بعدی رشد تضمین می کند . ژان پیاژ


موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: خلاقیت

ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه بیست و دوم مرداد 1391 | 15:35 | نویسنده : طیبه بحرینی |

نقاشی کودکان را تفسیر گنیم.

 

نقاشی زبان كودك است. كودكان برخلاف بزرگسالان هستند. آنها از طریق نقاشی كشیدن، قصه گویی، بازی كردن و… شناخته می شوند.

نقاشی به ما كمك می كند تا به دنیای درونی و روح كودك پی ببریم، بدانیم چه نیازهایی دارد، آیا كودك ناسازگار یا بیمار است؟ در بزرگسالی می خواهد چه كاره شود و… به دلیل علاقه ی بسیار ی از خانواده های عزیز و اهمیت نقاشی كودكان در این مقاله مفهوم خورشید، ماه، آسمان، زمین، اتومبیل و حیوانات رابا هم بررسی می كنیم، لطفاً توجه داشته باشید كه شما به كودك، موضوع نقاشی نمی دهید و خودش آزادانه نقاشی می كند.


موضوعات مرتبط: هنری
برچسب‌ها: نقاشی کودکان

ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه بیست و دوم مرداد 1391 | 15:33 | نویسنده : طیبه بحرینی |

انشا در ابتدایی

 

 

درس انشا : برهوت سكوت يا دشت سبز پاك

درباره ي كلاس انشا در مدرسه،حرفهاي گفته شده و گفته نشده ي فراواني هست كه همه ي آنها شنيدني و تفكّربرانگيز است. جالبترين حرفي كه بر سر هر زباني است اين كه،چرا شيوه هاي تدريس در درس انشا از سكون و بي تحركي دهها ساله برخوردار است و چرا هيچ تغييري در روش ياددهي در اين فعاليت تحصيلي پايه داده نشده است.

همانگونه كه مي دانيم كارمايه ي نوشتن را سه اصل پذيرته شده شكل مي دهد: خوب ديدن،خوب شنيدن،و خوب فكر كردن.


موضوعات مرتبط: درسی
برچسب‌ها: انشا

ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه بیست و دوم مرداد 1391 | 15:30 | نویسنده : طیبه بحرینی |

ارزشیابی و 97 نکته مهم

 

 

اینک ، ارزشیابی و 97 نکته مهم درباره آن :
1. ارزشیابی ، یکی از ارکان هر برنامه آموزشی است.
2. ارزشیابی ، به طور اخص نظارت اندازه گیری کیفیت ، کمیت و نوع تغییرات حاصل شده در رفتار دانش آموزان است.
3. ارزشیابی ، آگاهی از میزان کارآیی و کار آمد به طور اعم عوامل مؤثر در آموزش و پرورش است.
4. ارزشیابی ، تنها به امتحانات پایانی محدود نمی شود.


برچسب‌ها: ارزشیابی

ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه بیست و دوم مرداد 1391 | 15:26 | نویسنده : طیبه بحرینی |

روش هاي برقراري ارتباط ميان خانه و مدرسه

 

آيا شما به عنوان والدين مي دانيد در قبال ارتباط با مدرسه فرزندتان چه وظايفي بر عهده داريد؟والدين وظيفه دارند به طور مرتب با مدرسه ارتباط داشته باشند و باکسب اطلاعات کافي از وضع درسي واخلاقي فرزندشان، تصميم معقولي براي مشارکت درتربيت آنها اتخاذکنند. دربرقراري ارتباط بايد به چند نکته اساسي توجه کنند.

 


موضوعات مرتبط: تفریحی ، تربیتی ، اولیا
برچسب‌ها: رابطه اولیا و مدرسه

ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه بیست و دوم مرداد 1391 | 15:22 | نویسنده : طیبه بحرینی |

روشهایی برای بهبود نوشتن

 

اهمیت نوشتن ونیاز به صحیح نوشتن در ایجاد ارتباط با دیگران بر کسی پوشیده نیست . در همین ارتباط از ابتدای آموزش رسمی خواندن و نوشتن به کودکانمان می آموزیم که چگونه بنویسند و چه اقداماتی در این باره انجام بدهند تا بتوانند آموخته های خود را در موقعیت های مختلف به کار گیرند .

مهمترین ماده ی درسی که این وضعیت را بر عهده دارد املای فارسی است . املا در لغت به معنی بر کردن و بر سر جمع گفتن و تقریر کردن مطلبی برای دیگران است . در زبان فارسی کلمه ای معادل املا و دیکته نداریم ولی می توانیم "از بر نویسی "یا "گفتار نویسی " را جایگزین کلمه املا کنیم . منظور این است که شخص گفته های دیگران را بدون دیدن آن ها بنویسد با توجه به اینکه درس املا مبنای علمی در یاد گیری سایر دروس است و توجه به این مهم یکی از ضروریات نظام آموزشی ماست و از طرفی روشهای متداول املا نمی تواند راه گشای مشکلات آموزشی در این درس باشد لذا در این مجموعه سعی شده است چند روش متنوع و جالب برای املا و تصحیح آن ارائه شود تا با یاری خدا و همکاری شما در افزایش توانمندی دانش آموزان تلاش شود .

۱- املا به صورت گروهی :به این شکل که بچه ها را به گروههای


موضوعات مرتبط: درسی
برچسب‌ها: روش ها ی املا

ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه بیست و دوم مرداد 1391 | 15:19 | نویسنده : طیبه بحرینی |

اختلالات املایی و راهکار ها

 

 

خطاهاي متداول در نوشتن عبارتند از :

1 - كج نويسي 2- پرفشار نويسي 3- كم رنگ نويسي 4- پر رنگ نويسي 5- زاويه دار نويسي 6- نا مرتب نويسي 7- فاصله گذاري بيش از حد 8- بزرگ يا كوچك نويسي بيش از حد

براي درمان نارسا نويسي مي توان از اقدامات زير كمك گرفت:

1. مدادي در اختيار دانش آموز قرار داده تا خطوطي به دلخواه رسم كند.

2. به دلخواه نقاشي كرده و آن را رنگ بزند.


برچسب‌ها: اختلال املا

ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه بیست و دوم مرداد 1391 | 15:17 | نویسنده : طیبه بحرینی |

مطالبی در درس علوم ابتدایی

مخلوط چگونه تشکیل می شود؟:

وقتی دو یا چند ماده مختلف با یکدیگر به ترتیبی بیامیزند که ما بتوانیم آنها را از هم جدا کنیم و هر ماده ای خاصیت خود را حفظ کند، مخلوط تشکیل شده است.

در مخلوط ممکن است مواد مخلوط شونده همگی جامد، مایع و یا گاز باشند، یا یکی از مواد جامد و دیگری مایع باشد مثل نمک و آب که مخلوط آب نمک درست می کنند.

هوای اطراف ما که گازی شکل است مخلوطی از گازهای مختلف است. بسیاری از خوراکی ها نیز به صورت مخلوط مصرف می شوند.

در یک مخلوط، هر ماده تمام خاصیت های خود را حفظ می کند.


موضوعات مرتبط: درسی
برچسب‌ها: علم ابتدایی

ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه بیست و دوم مرداد 1391 | 15:14 | نویسنده : طیبه بحرینی |

ارتباط بین چاقی دوران کودکی باعملکرد ریاضی

 

b_550_300_16777215_00___images_stories_news_chaghaloo.jpg

 

 

 

طی 40 سال گذشته چاقی در کودکان به شدت افزایش یافته است که بیماری‎های زیادی را نیز در پی دارد. به تازگی یکی از پژوهش‎گران دانشگاه میسوری دریافته که وزن کودکان با کارایی ریاضی آنها در ارتباط است.

سارا گیبل می‎گوید: "این یافته‎ها وجود ارتباطات پیچیده‎ای را بین وزن کودکان، سلامت عاطفی و رفتار اجتماعی، تحصیلات و زمان نشان می‎دهد." به گزارش ساینس دیلی، گیبل در این پروژه بر روی بیش از 6250 کودک از زمان خردسالی و آغاز دوره کودکستان تا کلاس پنجم مطالعه کرد. در پنج نقطه زمانی والدین اطلاعاتی را درباره خانواده و معلمان گزارش‎هایی را درباره مهارت‎های گروهی و وضعیت عاطفی کودکان ارائه دادند و همچنین وزن کودکان اندازه‎گیری شد و از آنها تست‎های تحصیلی نیز گرفته شد.


موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: چاقی و ریاضی

ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه بیست و دوم مرداد 1391 | 14:41 | نویسنده : طیبه بحرینی |

ده نکته و دستورالعمل ارزنده به مناسبت استشمام ماه مهر و نسیم طرب انگیز


 

ده نکته و دستورالعمل ارزنده به مناسبت استشمام ماه مهر و نسیم طرب انگیز


آغاز سال تحصیلی 91-90


"برگرفته از کتاب خلاقیت ریاضی اثر جورج پولیا ترجمه ی پرویزشهریاری"


1- به موضوع درس خود علاقه مند باشید .



2- بر ماده درسی خود مسلط باشید .


3- بدانید از چه راهی می توانید آنچه را در نظر دارید یاد بدهید؟ بهترین روش یاد دادن را خودتان پیدا کنید .


4- به چهره شاگردان خود نگاه کنید ، تا متوجه انتظارهای آنها بشوید و دشواریهای آنها را کشف کنید ،


توانایی این را داشته باشید که بتوانید خودتان را به جای آنان بگذارید .


5- به آگاهی های خشک و عریان قناعت نکنید . بکوشید مهارت را که لازمه ی عقل و اندیشه است و عادت


به کار منظم را ، در دانش آموزان تقویت کنید و تکامل بخشید .


6- بکوشید تا حدس زدن و یش بینی کردن را به دانش آموزان یاد بدهید .


7- سعی کنید اثبات کردن را به دانش آموزان یاد بدهید .


8- در مساله ای که طرح شده است ، چیزی را جستجو کنید که ، برای حل مساله های دیگر مفید است .


از موقعیتی که مساله مشخص مفروض دارد ، روش کلی را کشف کنید .


9- راز خود را بلافاصله فاش نکنید .


اجازه بدهید دانش آموزان تا آنجا که می توانند تلاش خود را برای حل یا حدس راه حل ، به کار برند .


به دانش آموزان امکان بدهید ، هرچه بیشتر خودشان کشف کنند .


10- با اشاره های خود ، دانش آموزان را راهنمایی کنید ،


ولی عقیده خود را به زور به آنها تحمیل نکنید.



موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: نکته ی ریاضی

تاريخ : یکشنبه بیست و دوم مرداد 1391 | 14:31 | نویسنده : طیبه بحرینی |

دوران به حو ل 90 درجه

.:: دوران ::.

دوران: (rotation)

دوران به معنی چرخش ، چرخیدن و دور گردیدن می با شد و در ریاضی گرداندن یک شکل حول یک نقطه یا خط را دوران می نامیم .

دوران دو نوع می باشد:

نماد های دوران مرکزی،

و نمادهای دوران محوری را نشان می دهند.


موضوعات مرتبط: درسی
برچسب‌ها: دوران

ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه بیست و دوم مرداد 1391 | 14:29 | نویسنده : طیبه بحرینی |

اولین ها درریاضی

اولین زن ریاضی دان كه در تاریخ ریاضی از او نام برده شده : هیپاتیا
اولین فرد شناخته شده ای كه كشفیات ریاضی به او نسبت داده شده : تالس
اولین فردی كه یك كتاب منسجم در هندسه منتشر كرد : بقراط خیوسی
اولین كسی كه تلاش جدی در فلسفه ی ریاضی به عمل آورد : افلاطون

اولین كسی كه در مسئله ی تضعیف مكعب به پیشرفت دست یافت : بقراط خیوسی
اولین ارائه دهنده ی برهان برای حل مسئله ی تثلیث زاویه به كمك مقاطع مخروطی : پاپوس
اولین فرد یونانی كه ارتباطش با مسئله ی تربیع معلوم است : آناكساگوراس
اولین چاپ اصول اقلیدس : سال 1482

اولین فردی كه ترجمه ی انگلیسی كاملی از اصول اقلیدس ارائه داد : بیلینگزلی

اولین كسی كه كوشش كرد اصول ریاضی را تدوین كند : بقراط

اولین كسی كه معادلات درجه دوم را به روش هندسی حل كرد : دیوفانتوس( برای همین معادلات به این نام شناخته می شد . )


اولین كسی كه ترجمه ی عربی واقعا رضایت بخش از اصول اقلیدس ارائه كرد : ثابت ابن قره

اولین كسی كه كتابی در حساب به زبان عربی تالیف كرد : خوارزمی
اولین نویسنده ی عربی نویس كه با قضیه ی دو جمله ای در شكل مثلث پاسكال كار كرد: كاشانی

اولین كسی كه علامت های + و – را به كار برد : یوهان ویدمان


موضوعات مرتبط: تفریحی
برچسب‌ها: ریاضی

تاريخ : شنبه بیست و یکم مرداد 1391 | 23:23 | نویسنده : طیبه بحرینی |

یک نکته جالب ریاضی

 

پاسخ امام علی به مسئله ریاضی

شخصى یهودی به حضور امام على (ع ) آمد و پرسید: «عددى را به من بده كه بر تمامی اعداد 1،2،3،4،5،6،7،8،9بخش پذیر باشد .» امام على (ع ) بى درنگ به او فرمود: «اضرب ایّام اسبوعك فى ایّام سنتك » (روزهاى هفته را در روزهاى یكسال خودت ضرب كن ) آن شخص هفت را در 360 ( تعداد روزهای یک سال یهودیان ۳۶۰ می باشد) ضرب كرد ، حاصل ضرب آن 2520 شد، این عدد را بر 2،3،4،5،6،7،8،9، 1 تقسیم كرد، متوجه شد که عدد ۲۵۲۰ بر همه این اعداد قابل قسمت است .

منبع: شرح بهایه به نقل از ترجمه کشکول شیخ بهایی

دوخطموازی

سر زنگ ریاضی استاد دوتا خط موازی روی تابلو کشید .

خط بالایی یه نگاه به پایین انداخت و عاشق خط پایینی شد....

خط پایینی هم یه نگاه به بالا انداخت و عاشق خط بالایی شد ...

همون موقع استاد ریاضی با صدای بلند گفت : دو خط موازی هیچ گاه به یکدیگر نمی رسند !!!!

من وتو و دو خط موازی

خیال خام پلنگ من به سوی ماه جهیدن بود و مـاه را زِ بلندایش به روی خاك كشیدن بود

پلنگ من ـ دل مغرورم ـ پرید و پنجه به خالی زد كه عشق ـ ماه بلند من ـ ورای دست رسیدن بود

گل شكفته ! خداحافظ، اگرچه لحظــه دیـــدارت شروع وسوسه‌ای در من، به نام دیدن و چیدن بود

من و تو آن دو خطیـم آری، موازیــان به ناچاری كه هردو باورمان ز آغـاز، به یكدگــر نرسیدن بود

اگرچه هیچ گل مرده، دوباره زنده نشد امّا بهار در گل شیپـوری، مدام گرم دمیدن بود

شراب خواستم و عمرم، شرنگ ریخت به كام من فریبكــار دغل‌پیشه، بهانه ‌اش نشنیـدن بود

چه سرنوشـت غم‌انگیزی، كه كرم كوچك ابریشم تمام عمر قفس می‌بافت، ولی به فكر پریدن بود

حسین منزوی


موضوعات مرتبط: تکالیف و آزمونها ، تفریحی
برچسب‌ها: نکته ریاضی

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه بیست و یکم مرداد 1391 | 23:18 | نویسنده : طیبه بحرینی |

قید وانواع آن

 

قیدکلمه ای است که مفهوم فعل یا صفت یا کلمه ی دیگر را به چیزی از قبیل : زمان ، مکان ، حالت و چگونگی مقید سازد و از ارکان اصلی جمله باشد ، مانند : هوشنگ پیوسته کار می کند ، هرگز بیکار نمی نشیند ، هر پرسش را عاقلانه جواب می دهد . کلمات پیوسته ، هرگز و عاقلانه از قیود هستند .

ممکن ایت یک جمله دارای چند قسم از قیود باشد : بهرام ، امروز اینجا خوب کار کرد .
" امروز " قید زمان و " اینجا " قید مکان و " خوب " قید حالت است

ممکن است قیدی بر سر قید دیگر افزوده شود : محمد بسیار دیر به خانه بازگشت

قید بر دو قسمت است : مختص و مشترک
قید مختص آن است که تنها در حالت قید استعمال شود ، مانند : هرگز ، هنوز
قید مشترک آن است که در غیر حالات قید نیز استعمال شود ، مانند : خوب ، بد و امثال آن که گاهی صفت واقع شوند و گاهی قید : علی خوب کار می کند . محمد شاگرد خوبی است .

پاره ای از قیود مشهور از این قرار است :

1- قیود زمان : پیوسته ، همیشه ، گاه ، گاهی ، ناگاه ، ناگهان ، همواره ، دیر ، زود ، بامداد ، دوش ، پار ، پیرار ، شب ، روز ، دَردَم
2- قیود مکان : بالا ، پایین ، فرود ، چپ ، راست ، پیش ، پس ، آنجا ، اینجا ، درون ، برون ، هرجا ، همه جا ، ایدر
3- قیود مقدار : بیش ، کم ، بسیار ، اندک ، پاک ، سراسر ، یکسر ، بسی ، بسا ، چند ، چندان ، فراوان
4- قیود تاکید و ایجاب : البته ، لابد، لاجرم، ناچار، بی گفتگو، بی گمان ، بدرستی ، راستی را ، بی چند و چون
5- قیود ترتیب : پیاپی ، دمادم ، نخست ، درآغاز ، درانجام ، دسته دسته ، یکان یکان ، پی ، آنگاه
6- قیود نفی : نه ، هیچ ؛ هرگز ، به هیچ وجه ، به هیچ رو ، اصلا ، ابدا ، مطلقا
7- قیود وصف : خندان ، شادان ، سواره ، پیاده ، لنگ لنگان ، عاقلانه ، آشکار ، نهان ، مردوار ، بنده دار ، آسان ، دشوار ، سربسته ، نهفته
8- قیود شک و ظن : پنداری ، گویی ، گوییا ، مگر ، شاید
9- قیود استفهام : کدام ، چند ، چه سان ، مگر ، هیچ
10- قیود استثنا : جز ، جز که ، مگر ، الّا
11- قیود تمنّی : کاشکی ، کاش ، ای کاش ، بو که ، آیا بود
12- قیود تشبیه : مانا ، همانا ، چنین ، چنان


موضوعات مرتبط: ادبیات
برچسب‌ها: قید و انواع

تاريخ : شنبه بیست و یکم مرداد 1391 | 23:16 | نویسنده : طیبه بحرینی |

اعجاز و شگفتی های ریاضی در قرآن

 

تصاویر زیباسازی _ سایت پارس اسکین _ بخش تصاویر زیباسازی _ سری اولتصاویر زیباسازی _ سایت پارس اسکین _ بخش تصاویر زیباسازی _ سری اولتصاویر زیباسازی _ سایت پارس اسکین _ بخش تصاویر زیباسازی _ سری اولتصاویر زیباسازی _ سایت پارس اسکین _ بخش تصاویر زیباسازی _ سری اول

ا- اولین آیه قرآن « بسم الله الرحمن الرحیم » دارای 19 حرف عربی است.

2- قرآن مجید از 114 سوره تشکیل شده است و این عدد به 19 قابل قسمت است. (19* 6)

3- اولین سوره ای که نازل شده است سوره علق (شماره 96) نوزدهمین سوره از آخر قرآن است.

4- سوره علق 19 آیه دارد.

5- سوره علق 285 حرف (19* 15) دارد.

6- اولین بار که جبرئیل امین با قرآن فرود آمد، 5 آیه اول سوره علق را آورد که شامل 19 کلمه است.

7- این 19 کلمه 76 حرف (19* 4) دارد که به تعداد حروف « بسم الله الرحمن الرحیم » است.


موضوعات مرتبط: دینی
برچسب‌ها: قرآن و ریاضی

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه بیست و یکم مرداد 1391 | 23:5 | نویسنده : طیبه بحرینی |

راهبردهایی برای تدریس موفق درس قرآن:

 

تصاویر زیباسازی _ سایت پارس اسکین _ بخش تصاویر زیباسازی _ سری اول

راهبردهایی برای تدریس موفق درس قرآن:

1-با تلاوت روزانه قرآن كريم، براي ديگران و به ويژه خانواده خود، الگوي خوبي باشيم.
2-اگر معلم قرآن هستيم بيشترين وقت كلاس مان را به تمرين مهارت خواندن قرآن كريم آن هم توسط همه قرآن آموزان اختصاص دهيم. زيرا بررسي ها نشان مي دهد خواندن قرآن به عنوان مهمترين عامل ايجاد و تقويت مهارت روخواني و روان خواني كمترين فعاليت كلاسي را به خود اختصاص داده است.
3-ميثاق نامه تلاوت روزانه قرآن كريم را كه قبلاً تهيه كرده ايم، همراه با شاگردان امضا كنيم و در جلسات بعدي از چگونگي و كيفيت اجراي آن پرسش كنيم. مسلماً اگر دانش آموزان اصرار ما را در اين امر ببينند خود را با نظر معلم تطبيق خواهند داد.
4-از آيات، احاديث، اشعار و جملات ادبي مناسب براي ايجاد انگيزه جهت انس روزانه با قرآن استفاده كنيم.
5-در برخي از آيات و عباراتي كه خوانده مي شود تدبر نماييم.
6-خود و ديگران را به حفظ آيات مشهور قرآن مانند ربناهاي قرآن تشويق كنيم.
7-فيلم، نوار يا سي دي تلاوت هاي منتخب را در اختيار فراگيران قرار دهيم.
8-دانش آموزان را تشويق كنيم تا با زمان سنج سرعت تلاوت خود را در كلاس و منزل افزايش دهند.
9-بين آنان رقابت ايجاد كنيم تا يك آيه را با يك نفس بخوانند، با اوج بخوانند و يا زيباتر از ديگري قرائت كنند.
10-براي داوري در رقابت هاي كلاسي از قرآن آموزان استفاده كنيم.
11-دفترچه اي براي خواندن روزانه قرآن كريم تهيه كنيم تا دانش آموزان تلاوت روزانه خود را در جداول ثبت كنند.
12-دانش آموزان را تشويق كنيم تا در نمازخانه مدرسه در بين نماز ظهر و عصر يك صفحه از قرآن بخوانند.
13-از هر موقعيت مناسب ضمن اشاره به معارف و آموزه هاي اخلاقي، به آيات قرآن استناد كنيم.
14-احساس بچه ها درباره تلاوت روزانه قرآن را موضوع انشاء كلاسي و يا مسابقه مدرسه اي قرار دهيم.
15-در جلسات آموزش خانواده به موضوع اهميت انس روزانه دانش آموزان با قرآن تأكيد كنيم.
16-با پرسش از معناي كلماتي كه در فارسي و قرآن مشترك هستند، بچه ها را به فهم لغات و ترجمه آن و نيز يافتن هم خانواده لغات «عادت» دهيم.
17-داستان هاي كتاب را همراه با پخش قرائت آيات مربوطه براي بچه ها تعريف كنيم.
18-حالات پيامبراكرم (ص) و بزرگان ديني درباره انس روزانه با قرآن را براي دانش آموزان بيان كنيم.
19-داستان هايي درباره اهميت و فوايد انس دائمي با قرآن كريم براي دانش آموزان بيان كنيم.
20-حكايات شيرين، لطيفه ها و سرگرمي هاي مناسب درباره ي قرآن كريم ارائه دهيم.
21-در قالب ويژه نامه به ارائه رهنمودهاي لازم براي دانش آموزان و اولياي آنان بپردازيم و دانش آموزاني را كه انس روزانه با قرآن دارند به ديگران معرفي كنيم.
22-از قاريان مشهور شهر و منطقه براي تلاوت در مراسم آغازين صبحگاه و ظهرگاه دعوت كنيم.
23-از دانش آموزان فعال قرآني مدرسه و منتخبان مسابقات قرآني تجليل كنيم.
24-آداب ظاهري و باطني تلاوت قرآن را به تدريج به دانش آموزان آموزش دهيم.
25-برخي از آثار و اسرار تلاوت قرآن را به زبان كوتاه براي دانش آموزان بيان كنيم.
26-فضائل تلاوت برخي از سوره ها و آيات را به زبان ساده براي آنان شرح دهيم.
27-عواقب و نتايج سبك شمردن قرآن را گوشزد كنيم.
28-وظايف هر يك از مسلمانان درباره انتظارات قرآن درباره خودش را براي دانش آموزان به زبان ساده بيان كنيم.
29-با توجه به تفاوت هاي فردي و استعداد علاقه و انگيزه هريك از دانش آموزان تكاليف خاص تحت عنوان فعاليت هاي فردي يا گروهي به آنان بدهيم. مانند حفظ قرائت داستان گويي، انشاء، شعر، روزنامه ديواري و ...
30-به فضاسازي قرآني در مدرسه و كلاس ها اهميت بيشتري بدهيم مانند ديوار نويسي پارچه نويسي و...
31-مدرسه هاي قرآن و دارالقرآن هاي شهر را به دانش آموزان معرفي كنيم.
32-دانش آموزان علاقه مند و با استعداد را شناسايي و آنان را به ثبت نام و شركت در كلاس هاي تخصصي مدرسه قرآن و دارالقرآن هاي منطقه تشويق كنيد. همچنين اين موضوع را با خانواده ي آنان در ميان بگذاريم.
33-قرآن كم علامت را براي شاگردان پايه هاي سوم به بالا تهيه و آنان را به خواندن روزانه آن تشويق كنيم.
34-به جايگاه قرآن كريم در ساير دروس مانند علوم تجربي، رياضي، جغرافي، تاريخ و ... و حوزه هاي علمي و تربيتي (تربيت قرآني) توجه كنيم.
35-با توجه به علاقه و توانايي خود در موقعيّت هاي مناسب بين موضوعات مختلف درسي و آيات قرآن كريم ارتباط برقرار كنيم. اين كار ضمن ايجاد علاقه بيشتر دانش آموزان به قرآن كريم در ايجاد رويكرد خلقت گرايانه در ساير دروس تاثير بسزايي در تربيت قرآني دانش آموزان دارد
.

حسن رضاترابی

موضوعات مرتبط: دینی
برچسب‌ها: قرآن

تاريخ : شنبه بیست و یکم مرداد 1391 | 23:2 | نویسنده : طیبه بحرینی |

مدارس استرالیا

 

تصاویر زیباسازی _ سایت پارس اسکین _ بخش تصاویر زیباسازی _ سری اول

مدارس استرالیا ! ...

یک دانشجو برای ادامه تحصیل و گرفتن دکترا همراه با خانواده اش عازم استرالیا شد. در آنجا پسر کوچکشان را در یک مدرسه استرالیایی ثبت نام کردند تا او هم ادامه تحصیلش را در سیستم آموزش این کشور تجربه کند.

روز اوّل که پسر از مدرسه برگشت، پدر از او پرسید: پسرم تعریف کن ببینم امروز در مدرسه چی یاد گرفتی؟

پسر جواب داد: امروز درباره خطرات سیگار کشیدن به ما گفتند، خانم معلّم برایمان یک کتاب قصّه خواند و یک کاردستی هم درست کردیم.

پدر پرسید: ریاضی و علوم نخواندید؟ پسر گفت: نه

روز دوّم دوباره وقتی پسر از مدرسه برگشت پدر سؤال خودش را تکرار کرد. پسر جواب داد: امروز نصف روز را ورزش کردیم، یاد گرفتیم که چطور اعتماد به نفسمان را از دست ندهیم، و زنگ آخر هم به کتابخانه رفتیم و به ما یاد دادند که از کتاب های آنجا چطور استفاده کنیم.

بعد از چندین روز که پسر می رفت و می آمد و تعریف می کرد، پدر کم کم نگران شد چرا که می دید در مدرسه پسرش وقت کمی در هفته صرف ریاضی، فیزیک، علوم، و چیزهایی که از نظر او درس درست و حسابی بودند می شود. از آنجایی که پدر نگران بود که پسرش در این دروس ضعیف رشد کند به پسرش گفت: پسرم از این به بعد دوشنبه ها مدرسه نرو تا در خانه خودم با تو ریاضی و فیزیک کار کنم.

بنابراین پسر دوشنبه ها مدرسه نمی رفت.دوشنبه اوّل از مدرسه زنگ زدند که چرا پسرتان نیامده. گفتند مریض است.دوشنبه دوّم هم زنگ زدند باز یک بهانه ای آوردند. بعد از مدّتی مدیر مدرسه مشکوک شد و پدر را به مدرسه فراخواند تا با او صحبت کند.وقتی پدر به مدرسه رفت باز سعی کرد بهانه بیاورد امّا مدیر زیر بار نمی رفت.بالاخره به ناچار حقیقت ماجرا را تعریف کرد.گفت که نگران پیشرفت تحصیلی پسرش بوده و از این تعجّب می کند که چرا در مدارس استرالیا اینقدر کم درس درست و حسابی می خوانند.

مدیر پس از شنیدن حرف های پدر کمی سکوت کرد و سپس جواب داد: ما هم ۵۰ سال پیش مثل شما فکر می کردیم.


موضوعات مرتبط: تفریحی
برچسب‌ها: مدارس استرالیا

تاريخ : شنبه بیست و یکم مرداد 1391 | 22:50 | نویسنده : طیبه بحرینی |

قلدری در کلاس ! مفهوم قلدر ی و اثر گذاری آن روی کودکان

قلدری در کلاس ! مفهوم قلدر ی و اثر گذاری آن روی کودکان

 

قلدری در کلاس ! مفهوم قلدر ی و اثر گذاری آن روی کودکان

در هر کلاسی حداقل یک مورد از قلدری مشاهده می شود . زمانی که کلمه قلدری را می شنوید ، اسم چه کسی به خاطر شما می آید ؟ کسی که می تواند روز شما را با کلامش ، با حرکاتش یا توهین های عاطفی آشفته کند . اغلب بزرگتر هایی که پرخاشگر بوده اند حادثه های دوران کودکی را به طور آشکار به خاطر می آورند .

قلدر ی در میان بچه های مدارس ابتدایی و نوجوانان در مدارس آمریکا در حال گسترش است . در شهر و در حومه شهر و حتی مدارس روستایی هم وجود دارد . و در مورد بچه های دارای اختلال یادگیری و یا اختلال توجه همراه با بیش فعالی هم وجود دارد و این بچه ها به طور خاص در معرض خطر مشکل قلدری هستند .

بهر حال قلدری مسئله جدیدی نیست . امروزه حرفه ها و مشاغلی هستند که راه حل های جدیدی را برای فهم و رفع این مشکل دارند. قلدری یک رفتار آموخته شده است که می توان از آن جلوگیری کرد . عامل موثر در قلدری برنامه های پیشگیری هستند که در سیستم های مدرسه ای در سراسر کشور استفاده می شود . مهم است برای والدین – دانش آموزان ، معلمان و مدیران مدارس که یاد بگیرند و آموزش بدهند کنترل زدو خورد هایی را که در مدرسه و یا در جاهای دیگر اتفاق می افتد .

 


موضوعات مرتبط: علمی ، تربیتی
برچسب‌ها: فلدری در کلاس

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه بیست و یکم مرداد 1391 | 11:50 | نویسنده : طیبه بحرینی |

داستان سیب زمینی

نایت اسکین

 

معلم یک کودکستان به بچه های کلاس گفت که می خواهد با آنها بازی کند. او به آنها گفت که فردا هر کدام یک کیسه پلاستیکی بردارند و درون آن به تعداد آدمهایی که از آنها بدشان می آید، سیب زمینی بریزند و با خود به کودکستان بیاورند.

فردا بچه ها با کیسه های پلاستیکی به کودکستان آمدند. در کیسه بعضی ها 2 بعضی ها 3، و بعضی ها 5 سیب زمینی بود.

معلم به بچه ها گفت: تا یک هفته هر کجا که می روند کیسه پلاستیکی را با خود ببرند.

روزها به همین ترتیب گذشت و کم کم بچه ها شروع کردند به شکایت از بوی سیب زمینی های گندیده. به علاوه ، آنهایی که سیب زمینی بیشتری داشتند از حمل آن بار سنگین خسته شده بودند.

پس از گذشت یک هفته بازی بالاخره تمام شد و بچه ها راحت شدند.

معلم از بچه ها پرسید: از اینکه یک هفته سیب زمینی ها را با خود حمل می کردید چه احساسی داشتید؟ بچه ها از اینکه مجبور بودند ، سیب زمینی های بد بو و سنگین را همه جا با خود حمل کنند شکایت داشتند.

آنگاه معلم منظور اصلی خود را از این بازی، این چنین توضیح داد:

این درست شبیه وضعیتی است که شما کینه آدم هایی که دوستشان ندارید را در دل خود نگه می دارید و همه جا با خود می برید. بوی بد کینه و نفرت قلب شما را فاسد می کند و شما آن را به همه جا همراه خود حمل می کنید. حالا که شما بوی بد سیب زمینی ها را فقط برای یک هفته نتوانستید تحمل کنید. پس چطور می خواهید بوی بد نفرت را برای تمام عمر در دل خود تحمل کنید؟


برچسب‌ها: داستان

تاريخ : جمعه بیستم مرداد 1391 | 16:38 | نویسنده : طیبه بحرینی |

کنترل براعصاب با 10 نکته

 

کنترل عصبانیت با 10 نکته آسان

 

 

مسلط شدن بر اعصاب کار سختی است. می‌توانید از این نکات استفاده کنید تا بتوانید عصبانیتتان را کنترل کنید....


وقتی کسی در خیابان با رانندگی بد خود، سد راه شما می‌شود، خونتان به جوش می‌آید؟ وقتی فرزندتان در خانه همکاری نمی‌کند، اعصابتان خرد می‌شود؟ عصبانیت احساسی کاملاً طبیعی و حتی سالم است. اما خیلی مهم است که به طریقی مثبت با آن کنار بیایید. عصبانیتی که کنترل نشود می‌تواند هم به سلامتتان و هم به روابطتان آسیب بزند.
برای کنترل عصبانیتتان آماده‌اید؟ با این 10 نکته شروع کنید.

موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: عصبانیت

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه بیستم مرداد 1391 | 16:29 | نویسنده : طیبه بحرینی |
<< مطالب جدیدتر         مطالب قدیمی‌تر >>


.: Weblog Themes By SlideTheme :.