sosanflowersohastar

معلم ششم سما

sosanflowersohastar

طیبه بحرینی
sosanflowersohastar معلم ششم سما

کاروان عشق

کاروان عشق

پـــــریشان‏حالــــــى و درماندگىّ ما نمــى‏دانى
خطا کارى ما را فاش بى پروا نمى‏دانى


به مستى، کـــاروان عاشقان رفتند از این منزل
برون رفتند از "لا "جانب "الّا"، نمى‏دانى
تهـــى‏دستى و ظالــــم پیشگــىّ ما نمى‏بینى
سبکبارى عاشق پیشه والا، نمى‏دانى
بــــــرون رفتند از خــــود تــــا که دریابند دلبر را
تو در کنج قفس منزلگه عنقا نمى‏دانى
زجــا برخیز و بشکن این قفس، بگشاى غلها را
تو منزلگـــــاه آدم را ورأ "لا" نمــــى‏دانى
نبــــردى حاصلــى از عمر، جز دعواى بى‏حاصل
تو گویى آدمیّت را جز این دعوا نمى‏دانى


منبع: کتاب دیوان امام(ره)


موضوعات مرتبط: دینی
برچسب‌ها: کاروان عشق

تاريخ : سه شنبه سی ام آبان 1391 | 22:22 | نویسنده : طیبه بحرینی |

هفت وادی (مرحله) عرفان

هفت وادی (مرحله) عرفان

نخستـین گـام در میدان عرفان

«طلب» باشد، طلب ای طالب آن

بـه منـزلـگاه دوم عــشق بـایـد

که تا یابی نشان از مهر جانان

به منزلگاه سوم«معرفت» هست

که با آن پی‌بری بر راز پنهان

به منزلگاه چهارم بی‌نیازی است

که « استغنا »ی جان‌یابی به راه دوران

به منزلگاه پنجم نور «توحـید»

بتابد بر دلت از عالم جان

به منزلگاه ششم « حیرت» آید

نصیب دل که گردد عقل حیران

به‌حیرت‌چون‌فتادی‌زین‌ره‌ی‌شوق

«فنا» گردی و گردی عین جانان

«رفیعا» پیر عرفان در حقیقت

به جانان راه بنماید بدینسان

بود این هفت وادی پیش پایت

اگر خواهی که ره‌یابی به پایان

رفیع


برچسب‌ها: هفت وادی , مرحله , عرفان

تاريخ : سه شنبه سی ام آبان 1391 | 22:18 | نویسنده : طیبه بحرینی |

سفر به مشهد

 

 مشاهد ه کنندگان وبلاگ معلم ششم بنده با اعضای خانواده به مدت چند روزی برای زیارت امام هشتم راهی هستم و سعادت نصیبمان شد که در عزیز ترین روز ها با عنایت و لطف مسئولین سما و رییس دانشگاه آزاد چالوس و مدیریت محترم آموزشگاه سما در این مکان مقدس جمع گردیم و عبادت نماییم .خدایا شکرت امامان معصومی داریم که می توان بر دامن مهرشان سر گذاشت وبی دریغ اشک ریخت . خوب است که جان خسته امان را در زلال مهربانی آقای ایران زمین می شوییم . از غرور باید به خود ببالیم . ما شیعیان عجب فرصت های گرانقدری داریم . توسل و دعا و آخر هم دل سپردن ما را نو می کند . تازه باورمان می شود در مقابل زحمات امامان معصوم چقدر حقیریم و بدهکار .

 

زهرا به خانه و ملک الموت پشت در
از بهر قبض روح شریف پیامبر
از هیچ کس نکرده طلب اذن و ای عجب
بی اذن فاطمه ننهد پای پیش تر
با آن که بود داغ پدر سخت، فاطمه
در باز کرد و اشک فرو ریخت از بصر
یک چشم او به سوی اجل چشم دیگرش
محو نگاه آخر خود بود بر پدر
اشک حسن چکیده به رخسار مصطفی
روی حسین بر روی قلب پیامبر
دیگر نداشت جان که کند هر دو را سوار
بر روی دوش خویش به هر کوی و هر گذر
زد بوسه ها به حلق حسین و لب حسن
از جان و دل گرفت چو جان هر دو را به بر
هر لحظه یاد کرد به افسوس و اشک و آه
گاهی ز طشت و گاه ز گودال قتلگاه


موضوعات مرتبط: دینی

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه سی ام آبان 1391 | 22:2 | نویسنده : طیبه بحرینی |

تکالیف دانش آموزانم به صورت پاورپونت جهت ارائه در کلاس

 

تصاویر زیباسازی _ سایت پارس اسکین _ بخش تصاویر زیباسازی _ سری اول

با سلام خدمت اولیای گرامی و دانش آموزانم که هر شب مشاهده گر وبلاگ بنده هستند.

سعی دارم کار های زیبای فراگیران کلاسم را به نوبت در وبلاگم بگذارم تا دانش آموزانم از دیدن تکالیفشان لذت ببرندو مشتاقانه به دنبال تکالیف خود باشند.

 

تکالیف انجام شده توسط احسان حسنی مقدم

پاوپونت احسان حسنی مقدم درس هدیه ها رشدگندم

 پاورپونت امیر فقیه درس فارسی ششم

امیر علی میارکیانی: درس 3 علوم ششم

پاورپونت پارسا فریور  بازیافت درس علوم ششم

پاورپونت سپهر هیئتی درس هدیه ها ششم

نتایج نظر سنجی ردس تفکر و پژوهش فراز ثانی

درس فارسی فراز ثانی

مردم پسندها درس تفکر و پژوهش فراز ثانی

درس فارسی فراز ثانی

باز یافت علی کاظم نژاد

سعدی از علی کاظم نژاد

محمد مبین صادقلو

درس علوم علی رییسی

پاورپونت بازیافت پارسا فریور

پاورپونت عرفان شکرزاده فارسی ششم

امیر علی میار کیانی :تحقیق در باره ی فردوسی

پاورپونت عرفان شکر زاده فارسی ششم شخصیت های ادبی

امیر علی میارکیانی :زمین پویا

پاورپونت عرفان شکرزاده درس علوم ششم

ادبیات فارسی ششم حسین جعفری

 

 

                                 نویسنده:امیرعلی کیانی

                                                 کلاس:خانم بحرینی

                              تکلیف:مهارت های نوشتاری(بنویسیم)

موضوع:ظروفی در داخل آشپزخانه مشغول سخن گفتن هستند.

 

                    نام داستان:قصه ی بشقاب ها

 

ظرف ها بعد از تمام شدن صرف شام و رفتن میهمان ها به خانه مشغول  صحبت کردن بودند که اولی با گریه گفت)):این قدر قاشق و چنگال را روی من کشید که دندان هایم به هم چسبیده بود و جدا نمی شد.))دومی با عصبانیت گفت:((آن کسی که روی من غذا می خورد همه ی غذاها را یک باره  روی من ریخت و حالم داشت به هم می خورد.))سومی که داشت حالش به هم می خورد گفت:((آن کسی که روی من غذا  خورد دهانش بوی بد می داد و دستانش خیلی کثیف بود تازه به جای خوردن غذا با قاشق و چنگال با مشت غذا بر می داشت.))دیس ها با خنده گفتند:((این که چیزی نبود همه با شیرجه روی ما فرود می آمدند انگار که باند فرودگاه بودیم.))ظرف سالاد با نیش خند گفت:((همه ی این ها به کنار من را باید می دیدید که در دریایی از سس غوطه ور بودم.))کاسه های خورشت با دلخوری گفتند:((به جای اینکه خورشت ها را روی برنج بریزند برنج را روی خورشت می ریختند.یعنی یکی پیدا نمی شد که تمیز غذا بخورد این هم از شانس بد ما.))بعد از این همه ولوله پارچ آب گفت:((آنقدر که به من فشار آمد به شما فشار نیامد.با آن همه لیوان روی میز مرا دست به دست می دادند و سر می کشیدند با آن دهان های خورشتی و سسی حال مرا به هم زدند.حالا دوست داشتید جای من بودید؟))در بین این همه سر و صدا و شکایات بشقاب گود و کوچک تری با خوش حالی گفت:((آهای بچه ها!به جنبه ی بد میهمانی نگاه نکنید. میهمان من پسر بچه ی کوچکی بود با دست های تمیز و دهانی خوش بو که بسیارهم آداب غذا خوردن را رعایت می کرد حتی برای پاک کردن کف من تمام مسایل اخلاقی را  رعایت  کرد و به من هیچ آسیبی نرساند.))یک دفعه شیر آب با عصبانیت فریادی کشید و گفت:((این جا آشپزخانه است نه حمام عمومی.بهتر است صحبت را کم کنید و بیایید خودتان را بشویید تا دوباره از شما استفاد شود.))

 

 

 پاورپونت امیر آرامدرس  هدیه ها ی آسمانی ششم ابتدایی مراحل رشد گندم

 

تصاویر زیباسازی _ سایت پارس اسکین _ بخش تصاویر زیباسازی _ سری اول

 

 

 

                                           

 


موضوعات مرتبط: تکالیف و آزمونها
برچسب‌ها: تکالیف

ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه بیست و نهم آبان 1391 | 18:13 | نویسنده : طیبه بحرینی |

فعالیت های دانش آموزانم در درس تفکر و پژوهش

درس7 تفکر و پژوهش

مردم پسندها

گردآورنده:امیرعلی کیانی                                     

کلاس:خانم بحرینی                                             

فعالیت خارج ازکلاس:تفکر و پزوهش                         

موضوع:همسالان شما به چه بازی هایی بیشترعلاقه دارند؟ 

 

 


موضوعات مرتبط: تکالیف و آزمونها
برچسب‌ها: تکالیف دانش آموزان

ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه بیست و نهم آبان 1391 | 17:57 | نویسنده : طیبه بحرینی |

مهمانان امروز کلاسم


سمایی بود هر که ساعی بود

مهمانان گرامی امروز کلاسم در ساعت تفکروپژوهش

امروز عزیزانی چون آقای مهدوی از استان جهت بررسی نقاط ضعف و قوت پایه ی ششم همراه با مسئول آموزش آقای اصغر پور و آقای کیا مسئول تربیت بدنی اداره آموزش و پرورش چالوس و مدیریت محترم آموزشگاه در ساعت تفکر وپژوهش جهت بازدید وارد کلاس شدند. امیر علی میارکیانی در حال تشریح مراحل تحقیق ونظرسنجی و نمودار آمار خود از طریق پاورپونت بود . این عزیزان از تکالیف الکترونیکی دانش آموزان در تمام دروس دیدن نمودند و از عده ای از دانش آموزان خواستند تا برایشان ارائه دهند . خوشبختانه امروز مثل دگر روزها کلاس پربار و زیبا درخشید به گونه ای که آقای ؟؟؟ دانش آموزان مرا در آغوش گرفتند و بوسیدند و هدیه ی نقدی نمودند . امروز حاصل تلاشمان به ثمر رسیده است . و آرزومندم خداوندارحم الراحمین همواره مارا سرافراز نماید و دانش آموزان ما نیز این گونه رفع خستگی نمایند. 



تاريخ : یکشنبه بیست و هشتم آبان 1391 | 18:40 | نویسنده : طیبه بحرینی |

جلسه ی آموزشی با اولیا ومربیان ماه آبان پایه ی ششم

امروز ما معلم های دو پایه ششم آموزشگاه ابتدایی سما واحد چالوس اولیا ی خود را دعوت نمود یم که در  درخصوص پاره ای از مطالب اخلاقی و مذهبی و نیازهای ودانستنی های دانش آموران و خانواده اشان ونحوه ی برخورد با فرزندانشان در این دوره از نوجوانی و تغییرات حاصل در دانش آموزانشان از نظر عرفی و جنسی و...... بلوغ زود رس عده ای از فرزندان انان و آگاهی در این خصوص توسط مدیریت آموزشگاه بیان گردید که خوشبختانه اولیا هر دو کلاس بسیار خوشحال و شاد شدند و بعضی نیز بسیار تقدیر و تشکر نمودند و رضایتمند از جلسه بیرون رفتند و عده ای در دفتر مدیریت تجمع نمودند که تعداد این جلسات بیشتر شود.بعد از جلسه ی عمومی توسط مدیر در ایان جلسه خصوصی گردید و معلم هر پایه با اولیای خود  در خصوص اعلام نتایح خاصله از امتخانات ماه مهر و دادن کارنامه و بیان و تشریخ وضعیت اخلاقی و درسی تک تک فرزندان و نحوه ی ارائه ی تکلیف و بررسی آن که به صورت الکترونیکی صورت می گیرد و بررسی برخی از کتب درسی و پرسش و پاسخ با نتایج بسیار زیبا به پایان رسید . اما امروز اولیا دو کلاس با حضو گرمشان هم پدر و هم مادر  مارا روسفید نمودند و خوشحالمان کردندو با حضور گرمشان به ما نشان دادند که هنوز ما معلم ها حرفی برای گفتن در جلساتمان داریم و انشا الله به قدرت وخدا در ججلسات بعدی از با کسب اجازه از مدیریت و مسئولین سما برا ی این اولیا عزیز از افراد متخصص در امر آموزشی و فرهنگی و دینی دعوت به عمل می آید تا این اولیای عزیز با دستی ر از جلسات ما خارج شوند و خاطره ای خوش از جلسات ما داشته باشند.




برچسب‌ها: صورت جلسه

تاريخ : جمعه بیست و ششم آبان 1391 | 19:24 | نویسنده : طیبه بحرینی |

حسادت


غنچه ای مغرور بودم وقتی گل شدم بیشتر به خود می نازیدم

صاحبخانه یک رقیب روبه رویم قرار داد از حسادت پژمرده شدم
ولی هر وقت گلبرگی از من می افتاد یکی از گلبرگهای او نیز به نشانه ی رفاقت می افتاد تا بالاخره هر دو به یک گلبرگ رسیدیم.

صاحبخانه آئینه را از مقابلم برداشت و من نتوانستم مردن خود را ببینم...


موضوعات مرتبط: تربیتی
برچسب‌ها: حسادت

تاريخ : جمعه بیست و ششم آبان 1391 | 18:45 | نویسنده : طیبه بحرینی |

سوالات متن درس دوم علوم تجربی ششم دبستان



سوالات متن درس دوم علوم تجربی ششم دبستان

طرح سوالات از: آقااحمدی - وبسایت ششم دبستان

1چهار روش ثبت و نگهداری اطلاعات توسط گذشتگان و نیاکانمان را بنویسید

روی دیوار غار-روی چوب روی چرم-روی سنگ

2-مزایای ثبت و ذخیره ی اطلاعات روی سنگ و چوب و دیوار غارها را بنویسید

این اطلاعات برای مدت زیادی باقی می مانند وبر اثر عوامل طبیعی دیر تر از بین می روند

3-ثبت و ذخیره ی اطلاعات بر روی سنگ و چوب و دیوارغارهاچه معایبی دارد؟

نوشتن بر روی این مواد کار دشواری است.حمل و نقل این مواد سخت است.برای همه ی افراد قابل دسترس نیست.با توجه به افزایش جمعیت ثبت همه ی اطلاعات مقدور نیست

4-چرا انسان به فکر روش های جدید برای ثبت و ذخیره ی اطلاعات افتاد؟

چون جمعیت کره ی زمین افزایش یافت و اطلاعات علمی و آثارفرهنگی و اجتماعی زیاد شد و روش های قدیمی برای ثبت و ذخیره ی اطلاعات کافی نبود

5-مواد طبیعی را تعریف کنید.موادی مانند سنگ و چوب و چرم که در طبیعت یافت شوند و انسان ها بدون اینکه تغییر زیادی در آنها ایجاد کنند قابل استفاده باشندمواد طبیعی نامیده می شوند.

6-بیشتر مواد و وسایلی که امروزه از آنها استفاده می کنیم طبیعی اند یا مصنوعی؟ مصنوعی

7- به چه موادی مواد مصنوعی می گویند؟

بیشتر مواد و وسایلی که امروزه ما از آنها استفاده می کنیم و به طور طبیعی یافت نمی شوند بلکه آنها را از مواد موجود در طبیعت می گیرند  به این مواد مواد مصنوعی می گویند

8-چهار ماده ی مصنوعی را نام ببرید

داروهای شیمیایی-لاستیک-پارچه-کاغذ ومدادو...

9-کاربردهای مختلف کاغذ در زندگی روزمره را بنویسید

پول(اسکناس)-کتاب و دفتر-در عکاسی-در بسته بندی مواد-روزنامه  وانواع فیش های بانکی و...

10-مسلمانان در چه تاریخی و در کجا به دانش ساخت کاغذ دست یافتند؟

700سال پس از میلاد مسیح  در سمرقند

11-ماده ی اصلی و خام مورد نیاز برای ساخت کاغذ چیست؟ چوب

12- به غیر از چوب از چه مواد دیگری می توان کاغذ تهیه کرد؟  نیشکر پنبه  و...

13-کدامیک از اجزای تشکیل دهنده ی درخت برای تهیه کاغذ مناسب است؟

ساقه و تنه ی محکم و شاخه های چوبی رختان تنومند

14-مراحل مختلف تبدیل چوب به کاغذ را با ذکر نوع تغییر نام ببرید

بریدن درخت(فیزیکی) جداکردن پوست(فیزیکی) چیپس کردن چوب(فیزیکی) خمیر کردن و افزودن مواد شیمیایی(شیمیایی) خشک کردن خمیر و تبدیل به کاغذ(فیزیکی)

15- در صنعت کاغذ سازی چگونه رنگ زرد چوب را از بین می برند؟ با افزودن مواد شیمیایی رنگ بر مانند کلر یا آب اکسیژنه

16-دو نمونه از نکات ایمنی که هنگام استفاده از آب اکسیژنه باید رعایت کرد را بنویسید

از تماس آب اکسیژنه با پوست بپرهیزیم-آب اکسیژنه را در جای تاریک قرار دهیم

17-نام 3 ماده ی سفید کننده و رنگ بر را بنویسید

آب اکسیژنه- کلر- آب ژاول

18-برای تهیه ی کاغذ با ویژگی های مختلف چه باید کرد؟

مواد شیمیایی مختلف به کاغذ بیافزاییم

19-مراحل مختلف بازیافت کاغذ را نام ببرید

جمع آوری-بسته بندی و پرس خرد کردن-خمیر کردن

20-مهم ترین فایده ی بازیافت کاغذ چیست؟

حفظ منابع طبیعی مانند جنگلٰ آب و ...

21-برای جلوگیری یا کاهش اثرات قطع بی رویه ی درختان و تخریب جنگل چه راههایی پیشنهاد می کنید؟

کاشتن درخت-صرفه جویی در مصرف کاغذ و خود داری از اسراف-استفاده از روشهای جایگزین مانند عابر بانکها به جای پول و چک .رایانه و...

طرح سوالات از: آقااحمدی - وبسایت ششم دبستان

استفاده از مطالب فقط با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد


موضوعات مرتبط: تکالیف و آزمونها ، علوم
برچسب‌ها: سوالات علوم

تاريخ : جمعه بیست و ششم آبان 1391 | 11:21 | نویسنده : طیبه بحرینی |

نمونه سوالات مدنی پایه ی پنجم



نمونه سوالات مدنی پایه ی پنجم


- معنای استقلال را با ذکر یک مثال توضیح دهید.
۱-۲- در جمهوری اسلامی، مردم چگونه در اداره ی کشور شرکت می کنند؟
۱-۳- حکومت ایران در ...... فروردین سال ......... به جمهوری اسلامی تبدیل شد.
۱-۴- بیش از ...... درصد مردم ایران به جمهوری اسلامی رأی دادند.
۱-۵- جمهوری اسلامی چه نوع حکومتی است؟
۱-۶- قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، بیگانگان چگونه در امور کشور دخالت می کردند؟
۱-۷- انقلاب اسلامی به رهبری چه کسی به پیروزی رسید؟
۱-۸- چرا مردم مسلمان ایران آزادی می خواستند؟
۱-۹- هر جامعه ای باید ...... داشته باشد.
۱-۱۰- قانون جامعه ی ما قانون ...... است.
۱-۱۱- جمهوری اسلامی بر پایه ی .................. است.
۱-۱۲- دستورات و قوانین خداوند به وسیله ی ............ به انسان می رسد.
۱-۱۳- پس از پیامبر، رهبری جامعه ی اسلامی بر عهده ی ..................... است.

۲-۱- مهم ترین قانون هر کشور، قانون ............ نام دارد.
۲-۲- .............................. قوانین را تصویب می کند.
۲-۳- بالاترین مقام کشور، مقام ............ است.
۲-۴- ............... به اختلافات و شکایت های مردم رسیدگی می کند.
۲-۵- در قانون اساسی هر کشور، ....................................... مشخّص شده است.
۲-۶- وظیفه ی دولت چیست؟

۳-۱- چرا جامعه به رهبر نیاز دارد؟
۳-۲- حضرت آیت الله خامنه ای در چه سالی به عنوان رهبر انقلاب اسلامی انتخاب شد؟
۳-۳- سه صفت رهبر جامعه ی اسلامی را بیان کنید (نام ببرید).
۳-۴- انقلاب اسلامی ایران بر چه پایه هایی استوار است (به پیروزی رسید)؟
۳-۵- چرا می گوییم حکومت اسلامی ما از نوع ولایت فقیه است؟
۳-۶- اوّلین رهبر انقلاب اسلامی ایران چه کسی بود؟

۴-۱- در جمهوری اسلامی ایران، مهم ترین وظیفه ی حکومت چیست؟
۴-۲- اگر آموزش و پرورش گسترش پیدا کند، چه نتیجه ای به دست می آید؟
۴-۳- حکومت جمهوری اسلامی برای بهتر شدن زندگی مردم چه وظیفه ای دارد؟

۵-۱- در جامعه ی اسلامی، هر کس مسئول کارهای خود است؛ این جمله یعنی چه؟ یک نمونه بیان کنید.
۵-۲- تفاوت اسراف و صرفه جویی را با ذکر یک مثال توضیح دهید.
۵-۳- آیا در جامعه ی اسلامی، هر کس فقط مسئول کارهای خودش است؟ توضیح دهید.

۶-۱- چهار عامل مشترک در میان همه ی مسلمانان را نام ببرید.
۶-۲- قرآن به مسلمانان درباره ی وحدت چه دستوری داده است؟
۶-۳- اگر در جامعه ی اسلامی به جای وحدت، تفرقه وجود داشته باشد، چه اتّفاقی می افتد؟
۶-۴- از ویژگی ها و نشانه های مهم جامعه ی اسلامی، دو مورد را نام ببرید.

۷-۱- مسلمانان برای آن که از فکر یک دیگر کمک بگیرند، چه می کنند؟
۷-۲- مشورت با دیگران چه فایده هایی دارد؟
۷-۳- درباره ی چه مسائلی نمی توان از طریق شورا تصمیم گرفت؟

۸-۱- معنای تعاون چیست؟
۸-۲- در جامعه ی اسلامی رابطه ی افراد با یک دیگر، مانند چه رابطه ای است؟
۸-۳- جمعیّت هلال احمر در چه زمینه هایی به مردم کمک می کند؟
۸-۴- کمیته ی امداد امام خمینی در چه زمینه هایی به مردم کمک می کند؟
۸-۵- دو نمونه از تعاون در جامعه را نام ببرید.
۸-۶- معنای انفاق چیست؟
۸-۷- قرآن به مسلمانان درباره ی تعاون چه دستوری داده است؟
۸-۸- دو نمونه وقف را نام ببرید.

۹-۱- ایثار یعنی چه؟
۹-۲- چرا شهادت بالاترین درجه ی ایثار و فداکاری است؟
۹-۳- اگر مردم در مواقع ضروری ایثار و فداکاری نکنند، کشور با چه خطری روبه رو می شود؟
۹-۴- بالاترین درجه ی ایثار چیست؟
۹-۵- ایثار جان یا ............، بالاترین درجه ی ایثار است.
۹-۶- بسیج، نخستین بار در سال ......... به فرمان ............... تشکیل شد.


موضوعات مرتبط: تکالیف و آزمونها

تاريخ : جمعه بیست و ششم آبان 1391 | 11:15 | نویسنده : طیبه بحرینی |

فرمولها ی درس ریاضی ششم ابتدایی

فرمولها ی درس ریاضی ششم ابتدایی


1-هرگاه چند نقطه‏ی متمایز(جدا از هم)،بر روی یک خط راست باشند تعداد پاره خط ها از فرمول زیر به دست می آید.

2 ÷ (تعداد فاصله ها × تعداد نقطه ها ) = تعداد پاره خط ها

توجه : تعداد فاصله‏ها همیشه یکی کم‏تر از تعداد نقطه‏ها است.

2-هرگاه چند نقطه‏ی متمایز،بر روی خط راست باشند، تعداد نیم خط‏ها از فرمول زیر،به دست می آید.

2 × تعداد نقطه‏ها = تعداد نیم خط‏ها

3-هرگاه چند نقطه‏ی متمایز، برروی یک نیم خط باشند،تعداد نیم خط‏ها مانند مثال زیر به دست می‏آید.

مثال: برروی یک نیم خط،هفت نقطه‏ی متمایز وجود دارد چند نیم خط،در شکل وجود دارد؟

پس (8 = 1 + 7 ) نقطه داریم یعنی 8 نیم خط خواهیم داشت.

4- هرگاه چند نقطه‏ی متمایز، برروی یک پاره خط باشند نیم خطی، درشکل وجود ندارد.

 

برش و قسمت:

وقتی می خواهیم یک قطعه یا جسمی رشته مانند را به قسمت های مساوی ویا نامساوی تقسیم کنیم همیشه تعداد قسمت‏ها یکی بیش‏تر از تعداد برش‏ها است.

مثال: یک آهنگر , میله ای به طول 12 متر را به چهار قسمت تقسیم کرد او برای این کار چند برش زده است؟

برش 3 = 1 – 4 (قسمت)

 

مجموع و اختلاف:

هرگاه مجموع دو عدد و اختلاف آن دو عدد را به ما بدهند و آن دو عدد را از ما بخواهند، از دو راه زیر به دست می‏آید.

1-اگر مجموع واختلاف را از هم کم کرده،بر2 تقسیم کنیم عدد کوچک‏تر به دست می‏آید.

2- اگر مجموع واختلاف را با هم جمع کرده،بر2 تقسیم کنیم عدد بزرگ‏تربه دست می‏آید.

تعداد یک رقم در یک مجموعه‏ی اعداد متوالی


موضوعات مرتبط: درسی ، تکالیف و آزمونها ، ریاضی
برچسب‌ها: فرمولها ی درس ریاضی ششم ابتدایی

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه بیست و ششم آبان 1391 | 11:14 | نویسنده : طیبه بحرینی |

برنام ریزی تدریس علوم ششم ابتدایی


برنامه ریزی جهت تدریس علوم ششم

گستره زمانی : اول مهر تا پایان اردیبهشت

منظور از هفته در این برنامه ، دو جلسه متوالی است نه از شنبه تا چهارشنبه

تذکر :1 - با توجه به حجم زیاد کتاب درسی ( 88 صفحه ) و تعداد ساعات محدود اختصاص یافته به آن در طول هفته ( 2 ساعت )، تعطیلات رسمی ، اتفاقی و ارزشیابی های کتبی ، از طریق ساعات اختصاص یافته به دروس دیگر از جمله هدیه های آسمانی جبران شود . 2- چنان چه درس 8 در ساعت هنر و به صورت تفلیقی با این درس کار شود مشکل محدودیت زمان برطرف خواهد شد .

نوبت اول

ماه

هفته

درس

موضوع

شماره صفحه

وسایل مورد نیاز

 

مهر

اول

1

معارفه - زنگ علوم

8 و 9

تعدادی بادکنک

دوم

2

سرگذشت دفتر من

 ( علم و زندگی کاغذ ، طبیعی یا مصنوعی )

10 تا 13

مواد موجود در محیط زندگی ، اعم از طبیعی و مصنوعی چیزهایی که ماده اولیه آن ها کاغذ است

سوم

2

از درخت تا کاغذ

14 تا 16

بشر، آب ، پتاسیم پرمنگنات ،سرکه ، اب اکسیژنه ،مقداری کاغذ رنگی ، وایتکس

چهارم

2

چه نوع کاغذی می خواهید ؟ - کاغذ را دور نریزید

17 تا 19

کلر ، آب ژاول -کاغذ های باطله موجود در خانه و مدرسه

 

 

 

 

آبان

اول

3

کارخانه کاغذ سازی

آهن در کارخانه، سب یا سنگین ، سخت یا نرم؟

20 تا 24

لیوان ، چوب پنبه ، آب ، ترازو و قطعات هم اندازه آهنی ، چوبی و پلاستیکی

 

 

دوم

 

3

 

فلز ها - اسیدها

25 تا 27

وسایل مختلف فلزی از جنس آهن ، مس ، سرب ، الومنیم و ... تصاویر ی از موارد کاربرد آن ها- لیمو ترش ، پرتقال ، کیوی ، سرکه ی ترشی ، محلول جوهر نمک ، کاغذ پی اچ ، لیوان ، آب ، جوهر نمک سه قطعه سنگ مرمر

سوم

4

سفر به اعماق زمین  ( امواج لرزه ای )

28 تا 31

تلفن همراه ، میزآهنی ، پلاستیکی ، چوبی و چند قطعه چوب خشک و مرطوب

چهارم

4

لایه های درونی زمین

32 تا 35

بادکنک ، نخ کاموا ، خاک رس ، چسب آکواریوم ، ماسه ریز ، توپ پینگ پنگ ، براده ی آهن و چسب و پارافین ژله ای

 

 

 

آذر

اول

5

زمین پویا  زمین لرزه چگونه به وجود می آید ؟

36 تا 39

مدل های ساخته شده کره و لایه های مختلف آن ،چند قطعه چوب خشک

دوم

5

گسل های قدیمی و نقش آن ها در بروز مجدد

 زمین لرزه ساختمان یک کوه آتشفشان

40 و 41

تصاویری از گسل ها تصاویر مربوط به فعالیت ها و نحوه کمک رسانی مردم بعد از وقوع زمین لرزه -  خاک رس دی کرومات آمونیم

سوم

5

مواد آتشفشانی وانواع آتش فشان آتش فشان های ایران کاربرد مواد آتش فشانی

41 تا 43

تصاویری از کوه های آتش فشان در ایران تصاویری از زندگی مردم در مناطقی که آتش فشان فعال دارند

چهارم

6

ورزش و نیروی 1 اثر نیرو ( تا آخر علم و زندگی )

44 تا 48

طناب ، راکت و توپ( توپ فوتبال ، والیبال ، هندبال و ... ) کیف دانش آموز و

 

 

 

 

 

دی

اول

6

نیرو ناشی از اثر متقابل بین دو جسم است

48 تا 51

یک دستگاه اتومبیل یا موتوسیکلت یا دوچرخه- طناب محکم

دوم

7

 

ورزش و نیرو 2 ( نیروهای غیر تماسی )

52 تا 56

درختان حیاط مدرسه - ترازو و چند مورد از اشیاء برای وزن کردن - توپ فوتبال ، افلاک نما - آهن ربا ، چند مداد کاملا صاف یا ارابه ی مخصوص حمل آهن ربا میله های پلاستیکی ، نخ ، شانه پلاستیکی و خرده های کاغذ

سوم

7

اصطکاک

57 تا 59

  تخته صاف ، چند جلد کتاب ، باتری قلمی ، یک تکه موکت- یک جلد کتاب بزرگ و چند جلد کتاب کوچک، تعدادی مداد استوانه ای ، نیرو سنج یا کش

چهارم

7

نیروی مقاومت هوا پرواز

60 و 61

حداقل دو تا بادکنک ، نخ ، چوب ، کاغذ معمولی - هواپیمای پلاستیکی  ، یک پرنده مثل مرغ یا کبوتر ، مقداری کاغذ برای ساختن هواپیما در کلاس

نوبت دوم

 

 

 

بهمن

اول

8

می خواهم بسازم

62 و 63

اسباب بازی ها ، کش ، چرخ ماشین اسباب بازی ، قوطی نوشابه ، آرمیچر، سشوار و یا هر وسیله دیگری که موتور الکتریکی دارد  و ...

دوم

9

سفر انرژی  (انرژی در چه موادی ذخیره می شود ؟)

64 تا 67

فرفره کاغذی ، منبع گرما مداد و لیوان  ، توپ طبل پلاستیکی و چند دانه برنج یا گندم یا ...

سوم

9

انرژی ذخیره می شود - انرژی دائما تغییر می کند

67 تا 69

یک ظرف برای آب ، چند قطعه سنگ ، توپ فوتبال یا والیبال یا... ، اسباب بازی کوکی - پنکه ، سشوار ، اسباب بازی های کوکی و ساده ، فرغون و ...

چهارم

9

اندازه گیری انرژی- در صورت لزوم مرور و ارزشیابی کتبی از فصول 6 و8 و9

69

چند بسته مواد غذایی مختلف که میزان انرژی زایی آن ها مشخص شده باشد

 

 

 

اسفند

اول

10

خیلی کوچک ، خیلی بزرگ

70 تا73

میکروسکوپ ، نمونه های مختلف از بدن موجودات زنده آب مانده(گندیده) - مقداری مخمر  

دوم

10

میکروسکوپ های امروزی مشاهده سلول های گیاهی و جانوری ( در صورت نیاز بررسی فعالیت های صفحه 73 )

74 و 75

ذره بین ، میکروسکوپ ، برگ تازه گیاه ، سلول های سطحی داخل دهان

سوم

11

شگفتی های برگ

76 و 78

یک نمونه گیاه ( بخصوص برگ گیاه)- قاشق ، قطره چکان ، نشاسته و محلول ید،الکل،بشر کوچک و بزرگ، آب، چراغ الکلی  بشقاب

چهارم

11

مقایسه انواع دانه ها از نظر مواد غذایی موجود در آن ها

 79

چند دانه گندم ، تخمه آفتابگردان ، موز نارگیل و دانه ها و چند گیاه دیگر

فر

 

ور

 

دین

سوم

12

جنگل برای کیست ؟

می خورد و خورده می شود چیزی هدر نمی رود

- با هم زندگی می کنند

80 تا 83

تصاویری از جانداران مختلف ، فیلمی ازیک محیط زیست (عای الخصوص  جنگل ) کپک ، قارچ چتری تصاویری از زیستگاه های مختلف موجودات  زنده (زندگی انگلی ، همزیستی مسالمت آمیز)

چهارم

12

طبیعت را حفظ کنیم-  وقتی شرایط تغییر می کند .

جمع آوری اطلاعات

84 تا 87

فیلم یاتصاویری از زیستگاه های موجودات زنده  که به علت تغییرات ایجاد  شده در آن ها ، زندگی موجودات زنده به خطر افتاده است

 

 

اردی

 

بهشت

اول

13

سالم بمانیم -از فردی به فرد دیگر مبارزه با همه وجود

88 تا 90

در صورت امکان تصاویری از بخش های مختلف بستری بیماران در یک بیمارستان، مولاژ پوست -تصاویری از پوست سالم و خراشیده ( آسیب دیده )

دوم

13

وقتی میکروب ها پیروز می شوند- قدر دان سلامت خود باشید

91 تا 93

نمونه هایی از آنتی بیوتیک ها و واکسن

سوم

14

در صورت لزوم ارزشیابی از فصول 10 تا 13-گذشته تا آینده

94 و 95

گوشی های تلفن ثابت و همراه ، نامه ، کامپیوتر و...

چهارم

جبران عقب ماندگی ها یا ،مرور و ارزشیابی با توجه به شرایط کلاس و بانظر معلم محترم


موضوعات مرتبط: درسی ، علمی
برچسب‌ها: برنامه ریزی تدریس علو ششم

تاريخ : جمعه بیست و ششم آبان 1391 | 11:11 | نویسنده : طیبه بحرینی |

سوالات هديه هاي آسماني ششم دبستان درس 1 تا 4

سوالات هديه هاي آسماني ششم دبستان درس 1 تا 4


نام                نام خانوادگي                امتحان هديه هاي آسماني پايه ششم

1

نظم وهماهنگي كه در جهان اطراف ما وجود دارد نشا نه چيست ؟

2

بين پديد هاي جهان ..................وجود دارد . زيرا فقط يك خدا جهان را اداره مي كند

3

خداوند در قرآن كريم در رابطه با يگانگي و يكتايي خود چه فر موده اند؟

4

چه چيزي نشان مي دهدگه فقط يك خدا جهان را اداره مي كند ؟

5

مشر كان مكه براي جلو گيري از پيشرفت سلام در بين مردم چه كردند؟

6

در چه زماني سوره ي كافرون بر حضرت محمدنازل شد ؟

7

پدر خدا پرستان کیست

8

به دنيا ی پس از مرگ ......... مي گويند

9

خداوند در سور ه ي زلزال در مورد نتيجه ي اعمال ما چه فرموده است ؟

10

بسياري از ........... به خاطر ياد بردن قيامت است

11

خدا در سور ه ي حمد با چه نام از قيامت ياد كرده است ؟

12

دانش آموزي كه به خدا و جهان آخرت ايمان دارد در بر خورد با همكلاسي هاي خود چگونه رفتار مي كند ؟

13

با توجه به آيه 32 سوره ي ابراهيم چه كسي شايسته پرستش و عبادت است ؟چرا؟

14

امام علي در مورد يگانگي پروردگاربه فرزندشان اما م حسين وامام حسن چه فرموده است؟

15

قرآن كريم در بيان اين كه مرگ پايان زندگي نيست چه فرمو ده اند ؟تو ضيح دهيد ؟

16

خداوند در جواب كساني كه به قيامت شك دارند و قدرت خدا را خيلي كم مي شمارند چه فرموده است ؟

17

بين زندگي دنيوي و جهان آخرت چه تفاوتهايي وجود دارد؟

18

خداوند در قرآن در سوره يس به سخنان مردي كه استخوانهاي پوسيده نزد پيامبربرد چگونه پاسخ داد ؟

29

حضرت ابراهيم قوم خود را چگونه از بت پرستي دور مي كرد


موضوعات مرتبط: تکالیف و آزمونها
برچسب‌ها: سوالات هدیه ها ششم

تاريخ : جمعه بیست و ششم آبان 1391 | 11:7 | نویسنده : طیبه بحرینی |

دانش افزایی دبیران ششم دبستان درباره آتشفشان ها( علوم ششم)

دانش افزایی دبیران ششم دبستان درباره آتشفشان ها


مخروط ميتواند بواسطه يك كالدراي مركزي قطع شده باشد.مخروط ميتواند كنده مانند كوتاه با دهانه مركزي وسيع باشد ( مانند مخروطهاي توفي حلقوي ) غلظت , ميزان فوران , دوره فازهاي فوراني , نوع ميكانيسم انفجاري از جمله فاكتور هاي عمده در نحوه شكل يافتن مخروط ها و ديگر اشكال آتشفشان مي باشند.

نمایی از یک مخروط

گدازه هاي بسيار غليظ ( يا جريانهاي پيروكلاستيك غليظ ) در اطراف دامنه آتشفشان و يا در پاي آن تجمع مي يابند ( حتي اگر ميزان فوران بالا باشد ) در حالي كه گدازه هاي بسيار رقيق و همچنين جريانهاي پيروكلاستيك جيم و روان , بسرعت از دهانه مركزي آتشفشان دور شده و تشكيل دامنه هاي كم شيب و بالنتيجه سپرهاي آتشفشاني كم ارتفاع مي دهند.

 آتشفشانهاي سپري مي توانند بعنوان حد واسط مخروط ها و ولكانيسم ورقي محسوب شوند.

نمایی از یک آتشفشان سپری


موضوعات مرتبط: درسی ، علمی
برچسب‌ها: آتشفشان ها

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه بیست و ششم آبان 1391 | 11:6 | نویسنده : طیبه بحرینی |

بازیافت کاغذ *درس علوم ششم




 بازیافت کاغذ

مقدار مواد آلوده جامد در رودخانه ها چقدر است ؟ قبل از اينكه بگوييد پلاستيك در اطراف كلاس درس مدرسه خود نگاه كنيد چه مي بينيد ؟ پوستر؟ دفتر؟ دفتر مشق؟ مجله با تعداد زيادي صفحه؟ شما تصاوير را به دست مي آوريد. كاغذ در هر جايي است !

كاغذ ماده اي است كه ما آن را يك بار مصرف مي كنيم- از هر 100 پوند آشغالي كه ما يك بار مصرف مي كنيم 39 پوند آن كاغذ است . روزنا مه ها در حدود 14 در صد فضاي گورستان زباله وكاغذ هاي متراكم شده 15 تا 20 در صدرا.

كاغذ اشكال مختلفي دارد . كاغذ براق يا كدر ، ضخيم يا نازك . كاغذ مي تواند پر كننده روزنامه يا پر كننده پوشك بچه باشد. بيشتر كاغذ توليدي از درختاني كه قطع شده و برش داده شده اند تهيه مي شود .


موضوعات مرتبط: درسی ، علمی
برچسب‌ها: بازیافت کاغذ

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه بیست و ششم آبان 1391 | 11:4 | نویسنده : طیبه بحرینی |

انرژی چیست ؟ درس علوم ششم

انرژی چیست ؟

انـرژی باعث وقوع پدیدهـهای مختلـف در اطـراف ما می شود. در خلال روز ، خورشید روشنایـی و انرژی گرمایی تولید می کند . اما در شب لامپها با استفاده از انرژی الکتریکی مسیر خیابانها را برای ما روشن
می سازد. یک ماشین توسط بنزین ، که یک نوع انرژی ذخیره ای است ، حرکت می کند.
حتی غذایی که ما می خوریم حاوی انرژی است. از این انرژی برای کار و بازی استفاده می کنیم . بدین ترتیب همانطوریکه در مقدمه گفته شد انرژی را می توان «توانایی انجام کار» تعریف نمود.

انرژی به شکلهای مختلفی وجود دارد که از آن میان می توان به انرژی شیمیایی ، انرژی الکتریکی ، گرما (انرژی حرارتی) ، نور ( انرژی تابشی) ، انرژی مکانیکی و انرژی هسته ای اشاره نمود.

 


موضوعات مرتبط: درسی ، علمی
برچسب‌ها: انرژی چیست

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه بیست و ششم آبان 1391 | 11:2 | نویسنده : طیبه بحرینی |

چهار لایه زمین

چهار لايه زمين:

زمين از چهار لايه متفاوت تشكيل شده است. بسياري از زمين شناسان معتقدند كه زمين در مركز خود از مواد سنگينتر و با چگالي بيشتر تشكيل شده است و مواد سبكتر به سمت بالا حركت مي كنند. زيرا پوسته زمين غالبا از مواد سبكتر(سنگهاي بازالت و گرانيت) ساخته شده در حاليكه هسته آن شامل فلزات سنگين(نيكل و آهن) است.

پوسته لايه اي است كه شما بر روي آن زندگي مي كنيد، اين لايه به خوبي مطالعه و درك شده است. گوشته بسيار گرمتر از پوسته است و توانايي جريان زيادي دارد. هسته هاي دروني و بيروني همچنان گرمتر هستند و فشار وارده در مركز زمين به اندازه اي است كه شما مي توانيد به وسيله آن، يك توپ را به يك تكه سنگ مرمر تبديل كنيد.

برگرفته از سایت آقای احمدی


موضوعات مرتبط: درسی
برچسب‌ها: چهار لایه

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه بیست و ششم آبان 1391 | 11:1 | نویسنده : طیبه بحرینی |

حکایت اویس قرنی درس تفکر و پژوهش ششم



حکایت اویس قرنی با پیامبر

ويس بن عامر بن جزء مرادي قرني، پاك نهادي نيك انديش و از چهره هاي پرفروغ تاريخ اسلام و ملقب به «سيد التابعين» است. او در يمن ولادت و به روزگار پيامبر(ص)، اسلام آورد؛ اما ايشان را نديد. از اين رو، او را در شمار تابعين ياد كرده اند.

جد اعلاي او قرن از قبيله بزرگ مذح ج به شمار مي رود. او را به جهت هم پيماني اش با قبيله بني تميم، تميمي لقب داده اند . او مردي با هيبت بود و قامتي متوسط، شانه هايي پهن، صورتي بزرگ و گندم گون و محاسني پرپشت داشت و سر خود را مي تراشيد. خصوصيات جسماني و روحاني اويس در روايتي از پيامبر اسلام(ص) بيان شده است؛ روزي پيامبر اكرم(ص) به ياران خويش امر فرمودند كه هر يك از شما اويس قرني را ملاقات كرد، سلام مرا به او برساند و از او درخواست استغفار كند. اصحاب از وي پرسيدند: يا رسول الله، اويس قرني كيست؟! پيامبر(ص) فرمود: «اويس چشمان سياه مايل به كبودي دارد و بين دو كتف او، اثر ماه گرفتگي است. گندم گون بوده و چانه اش كشيده و قامتش معتدل است. ... قرآن تلاوت مي كند و اشكش همواره از خوف خدا جاري است. دو جامه كهنه دارد. در زمين گمنام است، ولي آسمانيان او را مي شناسند. اگر به خدا قسم خورد، سوگندش پذيرفته است. روز رستاخيز به ديگر مردمان گفته مي شود وارد بهشت شويد، ولي به اويس مي گويند؛ بمان و شفاعت كن. خداوند به تعداد دو قبيله «ربيعه» و «مضر»، شفاعت او را مي پذيرد.»
خاندان اويس در سرزمين يمن مي زيستند. در سال دهم هجرت، پيامبر اكرم(ص) حضرت علي(ع) را به قصد تبليغ اسلام به سوي يمن فرستاد. آن حضرت، مردم يمن را به اسلام دعوت كرد و مردم، گروه گروه دعوت حق را پذيرفتند و اويس قرني هم با شور و اشتياق بسيار به اسلام گرويد و يكي از بهترين مبلغان اسلام گرديد.
پيشه اش شباني و نگهداري از شترهاي قبيله خود بود. او با وجود اينكه در زمان پيامبر(ص) مي زيست اما نائل به زيارت چهره ظاهري حضرتش نشد. داستان اويس قرني بسيار مشهور است. مادر اويس، پيرزني ناتوان، بيمار و نابينا بود. اويس به حكم انسانيت و همچنين فرمايش پيامبر(ص) به نيكي و مهرباني با والدين، مراقب مادر بود. هنگامي كه شوق ديدار پيامبر سرتاسر وجودش را فراگرفته بود، بر خويش واجب دانست با اجازه مادر، براي ديدار پيامبر(ص) به مدينه سفر كند. مادر كه كسي جز اويس نداشت، گفت: اگر پيامبر(ص) در مدينه نبود، زود برگرد.
اويس با شور و شوق ديدار پيامبر(ص) به مدينه سفر كرد. وقتي به مدينه رسيد، با خبر شد كه پيامبر(ص) به سفر رفته است. او كه مي دانست پيامبر راضي نيست براي ديدارش به مادري بي احترامي شود، آخرين نگاه را به خانه پيامبر(ص) دوخت و از شهر پيامبر(ص) خارج شد. هنگامي كه پيامبر(ص) به مدينه بازگشت، به او عرض كردند: شتر چراني از يمن به نام اويس به اين جا آمد و به شما سلام رسانيد و بازگشت. پيامبر(ص) فرمود: «آري، اين نور اويس است كه در خانه ما هديه گذاشته و خود رفته است». اويس به دليل پرستاري از مادر پير و ناتوانش، موفق به زيارت ظاهري پيامبر(ص) اسلام نشد، ولي پيامبر(ص) او را «نفس الرحمان» ناميد و فرمود: «من از سوي يمن، بوي خدا مي شنوم.»
كه محمد گفته بر دست صبا / از يمن مي آيدم بوي خدا
بوي رامين مي رسد از جان ويس/ بوي يزدان مي رسد هم از اويس
از اويس و از قرن بوي عجب / مر نبي را مست كرد و پرطرب
چون اويس از خويش فاني گشته بود / آن زميني آسماني گشته بود
آن كسي كز خود به كلي درگذشت / اين مني و مايي خود در نوشت (مولوي)
اين واقعه نشان از اين دارد، ديدن ظاهري ولي خدا گرچه آرزوي هر عاشقي است اما اصل عمل به دستورات ولي است و انجام اوامر ولي، سبب كمال حقيقي و رشد انسان مي گردد تا آنجا كه گر چه در ظاهر از ولي دور است اما از هر كسي به او نزديكتر است و از بسياري از زوار زيارتش مقبول تر خواهد افتاد!


برچسب‌ها: اویس قرنی

تاريخ : جمعه بیست و ششم آبان 1391 | 10:59 | نویسنده : طیبه بحرینی |

خکایت مارگیر درس تفکر و پژوهش ششم از مثنوی مولوی




یک حکایت بشنو از تاریخ‌گوی
تا بری زین راز سرپوشیده بوی
مارگیری رفت سوی کوهسار
تا بگیرد او به افسونهاش مار
گر گران و گر شتابنده بود
آنک جویندست یابنده بود
در طلب زن دایما تو هر دو دست
که طلب در راه نیکو رهبرست
لنگ و لوک و خفته‌شکل و بی‌ادب
سوی او می‌غیژ و او را می‌طلب
گه بگفت و گه بخاموشی و گه
بوی کردن گیر هر سو بوی شه
گفت آن یعقوب با اولاد خویش
جستن یوسف کنید از حد بیش
هر حس خود را درین جستن بجد
هر طرف رانید شکل مستعد
گفت از روح خدا لا تیاسوا
همچو گم کرده پسر رو سو بسو
از ره حس دهان پرسان شوید
گوش را بر چار راه آن نهید
هر کجا بوی خوش آید بو برید
سوی آن سر کاشنای آن سرید
هر کجا لطفی ببینی از کسی
سوی اصل لطف ره یابی عسی
این همه خوشها ز دریاییست ژرف
جزو را بگذار و بر کل دار طرف
جنگهای خلق بهر خوبیست
برگ بی برگی نشان طوبیست
خشمهای خلق بهر آشتیست
دام راحت دایما بی‌راحتیست
هر زدن بهر نوازش را بود
هر گله از شکر آگه می‌کند
بوی بر از جزو تا کل ای کریم
بوی بر از ضد تا ضد ای حکیم
جنگلها می آشتی آرد درست
مارگیر از بهر یاری مار جست
بهر یاری مار جوید آدمی
غم خورد بهر حریف بی‌غمی
او همی‌جستی یکی ماری شگرف
گرد کوهستان و در ایام برف
اژدهایی مرده دید آنجا عظیم
که دلش از شکل او شد پر ز بیم
مارگیر اندر زمستان شدید
مار می‌جست اژدهایی مرده دید
مارگیر از بهر حیرانی خلق
مار گیرد اینت نادانی خلق
آدمی کوهیست چون مفتون شود
کوه اندر مار حیران چون شود
خویشتن نشناخت مسکین آدمی
از فزونی آمد و شد در کمی
خویشتن را آدمی ارزان فروخت
بود اطلس خویش بر دلقی بدوخت
صد هزاران مار و که حیران اوست
او چرا حیران شدست و ماردوست
مارگیر آن اژدها را بر گرفت
سوی بغداد آمد از بهر شگفت
اژدهایی چون ستون خانه‌ای
می‌کشیدش از پی دانگانه‌ای
کاژدهای مرده‌ای آورده‌ام
در شکارش من جگرها خورده‌ام
او همی مرده گمان بردش ولیک
زنده بود و او ندیدش نیک نیک
او ز سرماها و برف افسرده بود
زنده بود و شکل مرده می‌نمود
عالم افسردست و نام او جماد
جامد افسرده بود ای اوستاد
باش تا خورشید حشر آید عیان
تا ببینی جنبش جسم جهان
چون عصای موسی اینجا مار شد
عقل را از ساکنان اخبار شد
پاره‌ی خاک ترا چون مرد ساخت
خاکها را جملگی شاید شناخت
مرده زین سو اند و زان سو زنده‌اند
خامش اینجا و آن طرف گوینده‌اند
چون از آن سوشان فرستد سوی ما
آن عصا گردد سوی ما اژدها
کوهها هم لحن داودی کند
جوهر آهن بکف مومی بود
باد حمال سلیمانی شود
بحر با موسی سخن‌دانی شود
ماه با احمد اشارت‌بین شود
نار ابراهیم را نسرین شود
خاک قارون را چو ماری در کشد
استن حنانه آید در رشد
سنگ بر احمد سلامی می‌کند
کوه یحیی را پیامی می‌کند
ما سمعیعیم و بصیریم و خوشیم
با شما نامحرمان ما خامشیم
چون شما سوی جمادی می‌روید
محرم جان جمادان چون شوید
از جمادی عالم جانها روید
غلغل اجزای عالم بشنوید
فاش تسبیح جمادات آیدت
وسوسه‌ی تاویلها نربایدت
چون ندارد جان تو قندیلها
بهر بینش کرده‌ای تاویلها
که غرض تسبیح ظاهر کی بود
دعوی دیدن خیال غی بود
بلک مر بیننده را دیدار آن
وقت عبرت می‌کند تسبیح‌خوان
پس چو از تسبیح یادت می‌دهد
آن دلالت همچو گفتن می‌بود
این بود تاویل اهل اعتزال
و آن آنکس کو ندارد نور حال
چون ز حس بیرون نیامد آدمی
باشد از تصویر غیبی اعجمی
این سخن پایان ندارد مارگیر
می‌کشید آن مار را با صد زحیر
تا به بغداد آمد آن هنگامه‌جو
تا نهد هنگامه‌ای بر چارسو
بر لب شط مرد هنگامه نهاد
غلغله در شهر بغداد اوفتاد
مارگیری اژدها آورده است
بوالعجب نادر شکاری کرده است
جمع آمد صد هزاران خام‌ریش
صید او گشته چو او از ابلهیش
منتظر ایشان و هم او منتظر
تا که جمع آیند خلق منتشر
مردم هنگامه افزون‌تر شود
کدیه و توزیع نیکوتر رود
جمع آمد صد هزاران ژاژخا
حلقه کرده پشت پا بر پشت پا
مرد را از زن خبر نه ز ازدحام
رفته درهم چون قیامت خاص و عام
چون همی حراقه جنبانید او
می‌کشیدند اهل هنگامه گلو
و اژدها کز زمهریر افسرده بود
زیر صد گونه پلاس و پرده بود
بسته بودش با رسنهای غلیظ
احتیاطی کرده بودش آن حفیظ
در درنگ انتظار و اتفاق
تافت بر آن مار خورشید عراق
آفتاب گرم‌سیرش گرم کرد
رفت از اعضای او اخلاط سرد
مرده بود و زنده گشت او از شگفت
اژدها بر خویش جنبیدن گرفت
خلق را از جنبش آن مرده مار
گشتشان آن یک تحیر صد هزار
با تحیر نعره‌ها انگیختند
جملگان از جنبشش بگریختند
می‌سکست او بند و زان بانگ بلند
هر طرف می‌رفت چاقاچاق بند
بندها بسکست و بیرون شد ز زیر
اژدهایی زشت غران همچو شیر
در هزیمت بس خلایق کشته شد
از فتاده و کشتگان صد پشته شد
مارگیر از ترس بر جا خشک گشت
که چه آوردم من از کهسار و دشت
گرگ را بیدار کرد آن کور میش
رفت نادان سوی عزرائیل خویش
اژدها یک لقمه کرد آن گیج را
سهل باشد خون‌خوری حجاج را
خویش را بر استنی پیچید و بست
استخوان خورده را در هم شکست
نفست اژدرهاست او کی مرده است
از غم و بی آلتی افسرده است
گر بیابد آلت فرعون او
که بامر او همی‌رفت آب جو
آنگه او بنیاد فرعونی کند
راه صد موسی و صد هارون زند
کرمکست آن اژدها از دست فقر
پشه‌ای گردد ز جاه و مال صقر
اژدها را دار در برف فراق
هین مکش او را به خورشید عراق
تا فسرده می‌بود آن اژدهات
لقمه‌ی اویی چو او یابد نجات
مات کن او را و آمن شو ز مات
رحم کم کن نیست او ز اهل صلات
کان تف خورشید شهوت بر زند
آن خفاش مردریگت پر زند
می‌کشانش در جهاد و در قتال
مردوار الله یجزیک الوصال
چونک آن مرد اژدها را آورید
در هوای گرم خوش شد آن مرید
لاجرم آن فتنه‌ها کرد ای عزیز
بیست همچندان که ما گفتیم نیز
تو طمع داری که او را بی جفا
بسته داری در وقار و در وفا
هر خسی را این تمنی کی رسد
موسیی باید که اژدرها کشد
صدهزاران خلق ز اژدرهای او
در هزیمت کشته شد از رای او


موضوعات مرتبط: درسی
برچسب‌ها: اژدها و مارگیر

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه بیست و ششم آبان 1391 | 10:47 | نویسنده : طیبه بحرینی |

تکالیف درس ( تفکر وپژوهش ) برای دانش آموزانم

از آنجایی که در زندگی شخصی هر یک از ما احتمالا فراوان اتفاق افتاده است که به اجبار بین دو موقعیت یکی را بر دیگری ترجیح بدهیم . در این فعالیت شمادانش آموزو اولیای گرامی پس از مشاهده فیلم در باره ی دو آرزوی قلبی اویس قرنی وضرورت و دلایل انتخاب بین دو خواسته ی اویس با یکدیگر گفت و گو کنید. سپس با قرار داد ن خود در موقعیتی مثل اویس احساسات ، نوع انتخاب خود و دلایل ترجیح یک خواسته بر خواسته ی دیگر فکر کنید و در کلاس برای دوسانتان بیان نمایید.

پسرم لطفا فیلم بوی خوش مدینه را دانلود کنید با خانواده ی محترمتان  ببینید. وبعد به سوالات مطرح شده زیر پاسخ بدهید.

آرزوی اویس قرنی چه بود؟

او برای رسیدن به آرزویش چه سختی هایی را تحمل کرد؟

چرا اویس با وجود داشتن آرزوی دیدن پیامبر(ص) و تحمل سختی ها ی راه ، بدون دیدن او به یمن باز گشت؟

اگر شما به جای اویس بودید چه می کردید؟بین آرزوی دیدن پیامبر (ص) و خواسته ی مادر کدام را انتخاب می کردید؟

آیا در زندگی شما پیش آمده که از روی خود دست بکشید ؟ علت چه بوده است؟

دو مورد از آرزوهایتان را درذهن مجسم کنید اگر قرار باشد به شرط انتخاب یکی از آرزوها دیگری را از دست بدهید چه احساسی به شما دست می دهد؟ چه انتخابی انجام می دهید؟ این انتخاب را چگونه توجیه می کنید؟

دوست دارم خلاصه ونتیجه این درس را در یک جمله ی زیبا با خط خوش بنویسید و به کلاس بیاورید تا در تابلوی تفکر و پژوهش نصب نمایم . از تلاشتان سپاسگزارم.




موضوع درس بعدی : مردم پسندها 

هدف: آموزش مراحل تحقیق با نمایش نمودار

مضمون : روش گرد آوری اطلاعات ( مصاحبه ، نظرسنجی کتبی )

صلاخیت ها : نظر سنجی ، گردآوری اطلاعات ، تخلیل ، استنباط ، استدلال

دانش آموزخوبم با گفت وگو در باره ی روش های جمع آوری اطلاعات ( نظر سنجی ، مصاحبه یا پرسشنامه ) ، در باره ی مناسب ترین روش برای دستیابی به پاسخ توافقنماییددر ادامه با جمع آوری داده ها ی لازم ونمایش آن در قالب های تعیین شده ، مهارت هایی حود را در این زمینه ارتقادهید.

سوال مود نظر: بهترین مکان مدرسه ی شما  کجاست؟ چرا؟

در هنگام تحقیق خود به این نکات توجه نمایید:


1-از کدام پایه نظر سنجی می کنید ؟

2-د رچه زمانی این کار را انجام می دهید؟

3-از چه تعداد دانش آموزان نظر سنجی می کنید؟

4_با چه روش اینکار را انجام می دهید؟از چه سوالی استفاده می کنید؟

(نظرسنجی ، پرسش نامه ، مصاحبه )( تستی ،تشریحی ، نقطه چین و....)

5-نتایج را چگونه به کلاس ارائه می دهید؟ ( دستنویس ، تایپ شده ، پاورپونت و....)

توصیه های اجرایی:

الف)برای مشخص تر و متفاوت بودن نتایج کار بهتر است هر گروه ، از دانش آموزان از یک پایه نظر خواهی کنید.وجلسه بعد نتایج را در کلاس توسط نمودار  گزارش دهید.

ب) سوال خود را ازقبل نوشته و به صورت یکسان و بدون جهت گیری برای همه اجرا کنید.

ج)برای نظر سنجی از پایه ی اول پرسش شفاهی مطرح نمایید.

د) از هر پایه حداقل ده و حداکثر بیست نفر مورد پرسش قرار گیرند.

و)روش خط نشان و تبدیل آن به تعداد را انجام دهید.

ه) سعی کنید گزارش کمی را به صورت نمودار ستونی یا دایره ای و در صورت امکان در قالب پاورپونت ارائه دهید.

در ضمن یادتان نرود برای انجام این تحقیق از مدیریت محترم آموزشگاه حتما وحتما اجازه بگیرید تا با هماهنگی ایشان وآموزگاران هر پایه وارد کلاس شوید .

از تلاشتان سپاس گزارم




موضوعات مرتبط: تکالیف و آزمونها
برچسب‌ها: تفکر و پژوهش

تاريخ : چهارشنبه بیست و چهارم آبان 1391 | 21:3 | نویسنده : طیبه بحرینی |

تکلیف کارگاه نویسندگی این هفته



برداشت خود را از ضرب المثل (( تونیکی می کن و در دریا انداز )) بنویسید.


ضرب المثل (( کم گوی و گزیده گوی چون در )) با کدام قسمت درس احلاق پسندیده ارتباط دارد؟ در یک بندتوضیح دهید.


شما به عنوان یک نوجوان مسلمان برای زنده نگه داشتن نام امام حسین (ع) چه کارهایی انجام می دهید؟


در موارد زیر بهترین برخورد چیست؟

الف) کسی شمارا مسخره می کند یابه شما ناسزا می گوید.

ب) در بازی ، دوستتان به شما برخورد می کند و روی زمین  می افتید.

ج) در ضور شما از دیگران بدگویی می شود.

د)در مسیر شما تکه نانی روی زمین افتاده است.


موضوع آداب غذا خوردن :

بعد از یک مهمانی ، ظرف ها در آشپزخانه در باره ی آداب غذا خوردن مهمان ها در حال صحبت هستند . گفت وگوی آنها را در یک بند ، بنویسید. ( ظروفی داخل اشپزخانه مشغول سخن گفتن هستند.)


پسر خوبم :تمرین های روز آدینه از کتاب گاج یادت نره !



موضوعات مرتبط: درسی
برچسب‌ها: تکلیف

تاريخ : سه شنبه بیست و سوم آبان 1391 | 21:26 | نویسنده : طیبه بحرینی |

سرگذشت برخی کودکان ونوجوانان واقعه عاشورا-تحقیق کنید درس ششم هدیه های آسمان

سرگذشت برخی کودکان ونوجوانان واقعه عاشورا-تحقیق کنید درس ششم هدیه های آسمان
 یکى از جلوه ‏هاى باشکوه حرکت کاروان امام حسین علیه ‏السلام ، حضور کودکان همراه امام حسین علیه‏ السلام و خاندان مکرم ایشان است. این حضور شورانگیز به شکوه حرکت امام حسین علیه ‏السلام رنگ و بوى خاصى بخشید. برخى از این جلوه‏ ها عبارتند از:

على اصغر علیه ‏السلام:یکى از فرزندان امام حسین علیه ‏السلام نوزاد شیرخوارى بود که از تشنگى در روز عاشورا بى‏تاب شده بود. امام، خطاب به دشمن فرمود: «از یاران و فرزندانم، کسى جز این کودک نمانده است. نمى‏بینید که چگونه از تشنگى بى‏تاب است؟» در «نفس المهموم» آمده است که فرمود: «اِنْ لَمْ‏تَرْحَمُوُنى فَاْرحَمُوا هَذَا الطِّفْل» و در حال گفت ‏وگو بود که تیرى از کمان حرمله آمد و گوش تا گوش حلقوم على اصغر را درید. امام حسین علیه ‏السلام خون گلوى او را گرفت و به آسمان پاشید.

رقیه :دختر سه یا چهار ساله ابا عبداللّه ‏الحسین علیه ‏السلام است که در سفر کربلا، همراه اسیران اهل‏ بیت بود و در شام، شبى، پدر را به خواب دید و پس از بیدار شدن بسیار گریست و بى ‏تابى کرد. خبر به یزید رسید. به دستور او، سر امام علیه ‏السلام را نزد او بردند. رقیه از این منظره، بیشتر ناراحت و رنجور شد و همان روزها در خرابه شام (که محل اقامت موقت اهل‏بیت علیهم ‏السلام بود) جان داد.



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه بیست و سوم آبان 1391 | 20:21 | نویسنده : طیبه بحرینی |

نقش تك مهارتها در فعاليتهاي ياددهي و شیوه های جدید آموزشی در اروپا

تاريخ : سه شنبه بیست و سوم آبان 1391 | 20:15 | نویسنده : طیبه بحرینی |

فرمول های ریاضی ششم




فرمول های ریاضی ششم

 

هرگاه چند نقطه‏ی متمایز(جدا از هم)،بر روی یک خط راست باشند تعداد پاره خط ها از فرمول زیر به دست می آید.

2 ÷ (تعداد فاصله ها × تعداد نقطه ها ) = تعداد پاره خط ها

توجه : تعداد فاصله‏ها همیشه یکی کم‏تر از تعداد نقطه‏ها است.

2-هرگاه چند نقطه‏ی متمایز،بر روی خط راست باشند، تعداد نیم خط‏ها از فرمول زیر،به دست می آید.

2 × تعداد نقطه‏ها = تعداد نیم خط‏ها

3-هرگاه چند نقطه‏ی متمایز، برروی یک نیم خط باشند،تعداد نیم خط‏ها مانند مثال زیر به دست می‏آید.

مثال: برروی یک نیم خط،هفت نقطه‏ی متمایز وجود دارد چند نیم خط،در شکل وجود دارد؟

پس (8 = 1 + 7 ) نقطه داریم یعنی 8 نیم خط خواهیم داشت.

4- هرگاه چند نقطه‏ی متمایز، برروی یک پاره خط باشند نیم خطی، درشکل وجود ندارد.


موضوعات مرتبط: ریاضی
برچسب‌ها: فرمول های ریاضی ششم

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه بیست و سوم آبان 1391 | 20:9 | نویسنده : طیبه بحرینی |

روش تدریس پودمانی


نمونه روش تدریس پودمانی

مقدمه

     در روش جديد آموزش علوم ، معلم نقش محوري سابق را ندارد ، بلكه اين دانش آموزان هستند كه با فعاليت خود تلاش مي كنند به اهداف آموزش دست يابند ، با وجود اين ، نمي توان گفت كه از اهميت نقش معلمان كاسته شده است.

     معلمان به عنوان مديران كلاس  و طراحان آموزش تلاش مي كنند تا روش هاي آموزش را بهبود بخشند. آنان فرصت هايي براي يادگيري بهتر فراهم مي آورند و دست يابي به اهداف آموزش را تسهيل مي كنند. معلمان هم چنين درباره ي نوع روش هاي سازماندهي و زمان به كارگيري هر يك از روش هاي ارائه ي محتوا تصميم گيرنده هستند.


موضوعات مرتبط: علوم
برچسب‌ها: روش تدریس پودمانی

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه بیست و سوم آبان 1391 | 20:8 | نویسنده : طیبه بحرینی |

ضرب المثل های فارسی پایه ششم


بیست ضرب المثل هایی که در فارسی پایه ششم آمده است به ترتیب در ذیل می آید:

1 - از تو حرکت ،از خدابرکت

2 - شکرنعمت ،نعمتت افزون کند

3 - زبان سرخ ،سرسبز می دهد برباد 

 4 -  نوش دارو ؛ بعد از مرگ سهراب 

5  - تو نیکی می کن و در دجله انداز 

6  - کم گوی .و گزیده گوی چون در

 7- تا پول داری رفیقتم ، قربان بند کیفتم 


موضوعات مرتبط: درسی ، تکالیف و آزمونها ، ادبیات
برچسب‌ها: ضرب المثل هایی که در فارسی پایه ششم

تاريخ : سه شنبه بیست و سوم آبان 1391 | 20:1 | نویسنده : طیبه بحرینی |

ماه محرم آمد



خنده کنان

عكس محرم


موضوعات مرتبط: دینی
برچسب‌ها: ماه محرم

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه بیست و سوم آبان 1391 | 19:48 | نویسنده : طیبه بحرینی |

زمین لرزه

Quake epicenters 1963-98.png
ميزان زلزله خيزی اخير ايران
ميزان خط

موضوعات مرتبط: درسی

تاريخ : دوشنبه بیست و دوم آبان 1391 | 16:44 | نویسنده : طیبه بحرینی |

چوپان دروغگو

 


يك مرد چوپان

توي صحرا بود

ني لبك مي زد

وقتي تنها بود

 

آسمان آبي

صحرا پرچمن

گوسفندها آزاد

تو دشت و دمن

 

دشت پراز گل

نغمه ي بلبل

نسيم آرام

با بوي سنبل

 

پروانه ي شاد

روي گلها بود

آب جو روان

توي صحرا بود

 

سگش مي دويد

اين سو و آن سو

دنبال چي بود؟

يك بز ترسو؟

 

آن مرد چوپان

درخواب و رويا

گرگي را مي ديد

خيلي بي پروا

 

ناگهان داد زد:

آي مردم ده

كمكم كنيد

گرگ آمده

 

مردم روستا

با سرو صدا

همه دويدند

به سوي صحرا

 

وقتي رسيدند

به ميان دشت

گله مي چريد

تو صحرا مي گشت

 

آن مرد چوپان

حالا بود بيدار

فكر كرد كاراو

بوده خنده دار

 

مردم كه گرگي

 آنجا   نديدند

از اين كاراو

خيلي رنجيدند

 

با اوقات تلخ

رفتنداز آنجا

چوپان تنها ماند

باز توي صحرا

 

 

مدتي گذشت

چوپان همچنان

ميرفت به دشت

با گوسفندان

 

بازهم يك روزي

رفت تو فكر گرگ

دادكشيد آهاي

يك گرگ بزرگ

 

مردم روستا

بازهم دويدند

مثل آن دفعه

گرگي نديدند

 

برگشتند به ده

باخشم و كينه

غافل از اينكه

گرگ در كمينه

 

چوپان تنهايي

ماند توي صحرا

مثل هميشه

شاد و بي پروا

 

اما همان روز

نزديك غروب

آمد گرگي با

فتنه و آشوب

 

گوسفندها همه:

بع و بع و بع

بزها و ميشها:

مع و مع ومع

 

اين طرف بدو

آن طرف بدو

عده اي عقب

عده اي جلو

 

چوپان تا شنيد

اين سروصدا

دويد و آمد

به سوي آنها

 

ديد گرگ وحشي

مي دود هرسو

مي كند شكار

گوسفندان او

 

سگ گله اش

خيلي واق واق كرد

اما گرگ اورا

زد و چلاق كرد

 

چوپان داد مي زد:

آي مردم ده

بياييد اينجا

گرگ آمده

 

كمكم كنيد

گرگ را بزنيد

وحشي خونخوار

گله را دريد

 

اما اين دفعه

مردم روستا

نگاه نكردند

به سوي صحرا

 

همگي گفتند:

بازهم اين چوپان

شوخي مي كند

با روستاييان

 

تنها ماند چوپان

بي ياور و يار

گرگ هم كرد شكار

بز و گوسفندان

 

چندتايي را خورد

چندتا را دريد

بعد هم به سوي

لانه اش دويد

 

آن مرد چوپان

خسته و تنها

رفت به سوي ده

از توي صحرا

 

مردم كه ديدند

حال زار او

كردند يك مثل

اين كار او

 

هركسي چندبار

دروغ بگويد

اگر پس از آن

راست هم بگويد،

 

همه مي گويند

او مثل چوپان

دروغ مي گويد

گوش نكن به آن
موضوعات مرتبط: درسی
برچسب‌ها: چوپان دروغگو

تاريخ : دوشنبه بیست و دوم آبان 1391 | 14:14 | نویسنده : طیبه بحرینی |

سفرنامه کوتوله ها درس اصفهان نصف جهان مطالعات ششم

سفرنامه کوتوله ها



اتل متل توتوله

سه آقاي كوتوله

رفتند به شهر اصفهان

به اصفهان، نصف جهان

وقتي به چارباغ رسيدند

مغازه ها را خوب ديدند

براي دوست و آشناها

سوغاتي و گز خريدند


موضوعات مرتبط: درسی
برچسب‌ها: سفرنامه

ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه بیست و دوم آبان 1391 | 14:12 | نویسنده : طیبه بحرینی |
        مطالب قدیمی‌تر >>


.: Weblog Themes By SlideTheme :.